I seg selv er ikke spådommen veldig kontroversiell. Autonome kjøretøy har stjålet betydelig spalteplass helt siden DARPA arrangerte sin første DARPA Challenge i 2004, før det ballet ordentlig på seg i søkemotorene da Google introduserte sine førerløse biler et tiår senere.
I det siste har man også fått førerløse lastebiler, der man nå i visse delstater i USA har åpnet for kommersielle, førerløse transporter langs motorveiene. Her er det riktignok foreløpig påkrevd å ha med en reservesjåfør av sikkerhetsmessige grunner.
LES OGSÅ: Selvkjørende øltransport
Kolonial.no-ledelsens tanker er først og fremst interessant fordi de tror det vil gå langt raskere enn mange tror før man møter autonome kjøretøy i trafikken og bybildet.
- Jeg tror vi alle føler det litt som at vi står i 1995 og ser internett komme, men der forskjellen nå er at vi har en følelse av hva slags impact det kan få. Derfor er det morsomt å jobbe i et offensivt selskap og bo i et land med en offensiv regjering, sa operasjonssjef Jon Kåre Stene under dagligvareaktørens demo 11. november, med tydelig henvisning til samferdselsministerens lovnad om å forsøke å åpne regelverket for autonome kjøretøy på offentlig vei allerede fra neste sommer.
- Jeg vil gå så langt som å si at vi står overfor et paradigmeskifte. Selvkjørende budbiler er nok nærmere enn vi tror, sier administrerende direktør Karl Alveng Munthe-Kaas til Netthandel.no.
- Hva slags tidshorisont ser du for deg?
- Innen et par år tror jeg vi er der. Jeg tror vi snakker det, og ikke ti år frem i tid. Den teknologiske utviklingen går så raskt nå. Selv fem år er veldig lenge. Når man vet at teknologien allerede er på plass er det i grunnen kun lovendringer som er den store bøygen, sier Munthe-Kaas da vi fikk satt oss ned i kantina på Storøya skole etter demo-visningen av det som etter alle solemerker er verdens første kommersielle leveranse av dagligvarer med førerløs budbil (reell leveranse med en reell ordre og en reell kunde).
Så vidt oss bekjent er de kommersielle leveransene med de førerløse Starship-robotene i USA ennå ikke i gang, og de pilottestene som er i Europa om dagen fokuserer på hjemlevering av gatekjøkkenmat, blant annet for Just Eat.
Videreutvikler hentepunktene
Ifølge Munthe-Kaas er de autonome budbilene bare en videreutvikling av dagens hentepunktstrategi i selskapet.
- Vi har drøyt 30 hentepunkter nå og utvider stadig. Levering med autonome varebiler er egentlig bare en videreføring av dette konseptet der vi setter hjul på hentepunktet og kjører hjem til kunden istedenfor at kunden skal komme til hentepunktet. Det handler om å gjøre det enkelt og bekvemt for kunden, forklarer han.
Billigere og bedre batterier
33-åringen føler at den globale teknologiutviklingen jobber for selskapet.
- Nå ser man at effekten på batterier blir bedre og bedre, samtidig som prisene på teknologien blir bedre. Det gir en dobbel effekt, konstaterer han.
Kjøretøyet, som er produsert av Ligier og markedsføres under navnet Easy Mile EZ 10, er kun hentet inn som en demomodell. Det franske selskapet, som holder til utenfor Toulouse, ble etablert så sent som for to år siden.
Hovedfokuset er førerløse, elektriske passasjerkjøretøy. Modellen som ble vist var derfor innredet som en minibuss og tilsvarende modeller opererer på avgrensede områder også andre steder i Norge, mens man i Finland har noen få slike som opererer på offentlige veier i hovedstaden.
Standardmodellen er fire meter lang og har en akselavstand på to meter. Topphastigheten er 45 km/h, men slike hastigheter kommer man bare opp i dersom kjøretøyet kjøres manuelt av sjåfør. I førerløs modus opererer man gjerne med en topphastighet på 20 km/t, selv om det ikke er noe teknisk i veien for å ha over dobbel hastighet.
Som i all innføring av ny og «skremmende» teknologi legger man ofte inn en sikkerhetsmargin som er mer av psykologisk enn reell art.
Må gå opp ruten i forkant
Kjøretøyet, som henter kreftene fra et 48 Volts lithium-ion batteri, følger en forhåndsprogrammert rute. Foreløpig må ruten mappes på forhånd ved hjelp av en scanner. Den er dermed kun i stand til å kjøre mellom forhåndsprogrammerte referansepunkter den kjenner fra før. I fremtiden vil ikke dette være godt nok. Det er også Kolonial.no-ledelsen klar på.
- Men det skal bare være et spørsmål om tid før ruten kan plottes inn via GPS-koordinater. Og her er det lovreguleringen som er en del av utfordringen, påpeker Munthe-Kaas.
Sikkerheten ivaretas med fire sensorer som gjør at kjøretøyet automatisk bremser opp og stopper ved hindringer i veibanen, på samme måte som man er vant til fra førerløse trucker på lageret. Dette er på alle måter en moden teknologi, der usikkerhetsmomentet nå mer går på hvordan teknologien vil respondere i områder der sensoren kan bli blokkert. For eksempel av snø og is på vinteren.
Ser på flere løsninger
Foreløpig har Ligier begrenset produksjonskapasitet og forespørselen fra Kolonial.no var ifølge den franske firmarepresentanten den første som omhandler varetransport.
Munthe-Kaas poengterer at man ikke har bundet seg til den franske leverandøren. Han er heller ikke nevneverdig skremt av den relativt stive prislappen på nærmere to millioner kroner per kjøretøy.
- Vi er åpen for andre løsninger også, men fortsetter dialogen med Ligier. Det viktigste er at vi får en løsning som er tilpasset vareleveranser, men det skal ikke være noe stort problem. Vi stirrer oss heller ikke blind på størrelsen nå. Kanskje blir løsningen vi går for enten større eller mindre enn Easy Mile EZ 10. Og når det kommer til pris har vi gode indikasjoner på at prisene vil falle betydelig når volumet øker, kanskje ned mot 20 000 euro, påpeker han.
At demomodellen kun var beregnet for driftstemperaturer ned mot fem minusgrader, bekymrer ham heller ikke.
- Også det tror jeg er en midlertidig problemstilling, og som ikke vil være noe stort problem når vi først kommer til å ta førerløse kjøretøy i bruk. Batterikapasiteten vil trolig bli mindre når det er kaldt, men ellers går det nok greit. El-bilen min funker jo helt greit når det er kaldt, poengterer Kolonial.no-sjefen.
Kode og tillit
Han ser for seg at man kommer til å videreføre dagens systemer fra de selvbetjente hentepunktene. Der kunden via en app får beskjed om når budbilen kommer til å stå utenfor, og der kunden med kode får åpnet døren til lasterommet.
Han ser ikke for seg at man kommer til å ha noe mer avanserte sikkerhetssystemer enn videokamera inne i varerommet som registrerer hva man tar med seg.
Sterk vekst
Det var i august i fjor at Kolonial.no begynte på en voldsom vekst, en vekst som var nærmest uavbrutt frem til midten av mai i år, der den ukentlige omsetningen ble mer enn tidoblet. Etter en utflating i juni og en dupp under feriemåneden juli, fortsatte den sterke veksten i august og holder seg oppe fortsatt.
Nå omsetter den nettbaserte dagligvareforretningen for godt over ti millioner kroner i uken (eks.mva.) og har med det sikret seg et forsprang på konkurrenter som Marked.no og det nystartede nettkonseptet til Meny.
Munthe-Kaas har et velutviklet konkurranseinstinkt, og er ikke sen om å påpeke at de stadig er billigst på nett, men understreket samtidig at det er en fordel at det har kommet flere aktører i markedet.
- At den kollektive bevisstheten rundt dagligvarer på nett øker er bare en fordel. Det er jo bare å se hvor mye Ocado vokste i Storbritannia etter at Tesco begynte å satse på nett. Så får vi bare sørge for å vinne dagligvareslaget, sa han. Målet om når man skal begynne å tjene penger står fast. I 2018 vil forhåpentligvis tallene på bunnlinjen endres fra rød til sort font.
Stort logistikkfokus
Skal Kolonial.no bli en økonomisk suksess og ikke bare en kundesuksess, er prosessfokuset viktig. Logistikken spiller en helt avgjørende rolle for selskapet, akkurat som det gjør for de tradisjonelle dagligvarekjedene som har optimalisert sin vareflyt rundt ordre til butikker istedenfor til enkeltkunder.
- Noe nytt å melde fra lagerfronten siden sist?
- Nei, men vi holder oss jo orientert på messer og lignende for å se hva slags teknologi som er tilgjengelig. Foreløpig synes vi imidlertid ikke at noen av de hyllevareløsningene som er der ute er gode nok til at vi ønsker å gjøre noen stor investering på det området. Folk har jo blant annet spurt oss hvorfor vi ikke har gått for en AutoStore-løsning for eksempel, og det enkle svaret på det er at det etter vår mening ikke egner seg særlig godt for singelplukk av dagligvare. Det passer bedre hvis man har enda flere SKUs (stock keeping units), forklarer Munthe-Kaas.
Å øke sortimentet står imidlertid fortsatt høyt på agendaen.
- Vi utvider hele tiden, og det mest nærliggende er å ta inn de nærliggende kategoriene og på den måten utvide dagligvaresortimentet. Men man kan også tenke seg å utvide med alt fra elektronikk og kosmetikk, til klær og dyrefôr. Vi bygger opp et omfattende logistikksystem med en omfattende varebilpark og bra med hentepunkter, så det er jo noe en hele tiden må vurdere. Men akkurat nå føler jeg det er viktig at vi holder øynene på ballen. Dagligvaremarkedet er enormt, og det er der vi primært skal vokse, fastslår han.
Satser på Østlandet - foreløpig
At Kolonial.no har ambisjoner om å ekspandere til Vestlandet og de store byene er velkjent, men foreløpig er det langt billigere å øke kundebasen på Østlandet.
- Det ene utelukker ikke det andre, og man kan kjøre ting parallelt, men foreløpig har vi fokus på Østlandet. Med unntak av noen få områder leverer vi til svenskegrensen i øst, til Lillehammer i nord og til Skien/Porsgrunn i syd. Det er et stort marked å ta av. I Storbritannia viser en undersøkelse at 48 prosent har handlet dagligvarer på nett, og det er lenge til vi er der - selv i Oslo, påpeker Munthe-Kaas.
Forbereder seg på julestri og priskrig
Ferier er noe Munthe Kaas har et noe anstrengt forhold til, men julen er et unntak.
- Ferier er krevende for netthandel. Når folk reiser bort må de fortsatt ha dagligvarer, men da er det for mange enklere å gå i butikken. Vi merker det når store deler av kundegrunnlaget reiser bort, men vi vurderer å fange opp noen sesongsvingninger i den nye hentepunktstrategien vår. For eksempel kunne man tenkt seg å tilby hentepunkter i Hemsedal i høysesong og i Kragerø-traktene om sommeren. Dette er noe vi må vurdere, forklarer han.
Julen ser han likevel frem til.
- I alle fall i år. Julen er en tid som fører med seg mange markedsaktiviteter og nye produkter. Og det er en tid på året der kundene gjerne ønsker et litt bredere varesortiment. Nå har vi økt sortimentet mye siden i fjor, for ikke å snakke om i forhold til året før. Julen kommer til å gi oss et salgsløft, akkurat som i fjor. Så får vi bare forbedrede oss på priskrigen vi vet kommer. Vi har jo prismatch mot Rema, så vi må bare brette opp ermene, avrunder mannen som for drøyt tre år siden grunnla Kolonial.no sammen med ni venner og bekjente.
(Foto: Glenn Lund)