ANNONSE

Mens Ikea og Elkjøp vender tommelen ned til showrooms, gjør andre det motsatte

Mens Ikea og Elkjøp vender tommelen ned til showrooms, gjør andre det motsatte
Deniz Chaban fra Touchtech og Johan Lind fra Vertiseit
Foto: Pressefoto
Johanna Allhorn

Mens to av Nordens største kjeder vender tommelen ned til rene showrooms, gjør andre det motsatte.

ANNONSE

I jakten på den perfekte omnikanal har flere detaljhandlere valgt å introdusere digitale skjermer i sine fysiske butikker i løpet av de siste årene.

Et av selskapene som har investert tungt i å utvikle passende skjermer for formålet er Touchtech, som vi tidligere har omtalt her på eHandel.com.

Varene sendes fra netthandelslager

Nå bekrefter Touchtech at selskapet - sammen med sneakersmerket Sneaky Steve og det nye motemerket Wacay - vil åpne hva som skal bli en helt ny type fysisk popup-butikk. Den har blitt kalt The Fitting Room. Dørene åpnes i Göteborg den 11. oktober.

I den 63 kvadratmeter butikken skal kundene kunne se på og prøve merkevarens fulle sortiment, men den som ønsker å handle, kan ikke forvente å få med seg varen derfra. Alle kjøp skjer nemlig fra Touchtechs' skjermer, hvoretter bestillinger sendes til kundene direkte fra Wacay og Sneaky Steves' butikker.

Stuntet står i stor kontrast til Ikea som i går meldte at de ønsker å avvikle sine showrooms i Norge, noe Elkjøps toppsjef Jaan Ivar Semlitsch i dag har gitt sin støtte til.  

Det vil være ansatte i butikken, men de har som primæroppgave å gi kundene service.

- For oss på Sneaky Steve, er The Fitting Room svaret på mange av utfordringene vi har med tradisjonelle forhandlere. Her får kundene muligheten til å utforske, prøve og bestille sko fra vårt online-sortiment. Siden kunden prøver skoene innen bestilling, slipper vi mye kostbar returhåndtering, sier Måns Månsson, administrerende direktør og grunnlegger av Sneaky Steve, i en pressemelding.

Fremtidens butikk

Månsson får støtte avav forretningskollega Jonas Eriksson, som er konsernsjef og grunnlegger av Wacay.

- Fitting Room er på mange måter det vi ønsker av fremtidens butikk. En arena for merkevareserfaringer i en samlet kundereise mellom digitale og fysiske kanaler. Her har vi mulighet til å bygge et forhold til våre kunder ved å presentere historien om Wacay og våre produkter, sier Jonas Eriksson.

Bak The Fitting Room står Touchtech og teknologiselskapet Vertiseit. Butikken vil holdes åpen en måneds tid. Touchtechs teknologi har tidligere blitt brukt av blant annet Twilfit, Eton Shirts og Joy.

Del artikkel: