En undersøkelse utført av YouGov for Elkjøp viser følgende tendens for den store handledagen:
Mens gutta satser på elektronikk, går jentene for klær og sko.
Spørreundersøkelsen viser at 33 prosent av de spurte helt sikkert - eller ganske sikkert - kommer til å åpne lommeboken under årets Black Friday.
Det tilsvarer 1,22 millioner nordmenn.
Tallmaterialet viser samtidig at 94 prosent av landets befolkning kjenner til Black Friday.
LES OGSÅ: Black Friday - alt du trenger å vite
45 prosent handlet elektro
Undersøkelsen viser at 26 prosent av de spurte handlet under fjorårets Black Friday, og det var nordmenn mellom 18 og 34 år som var de mest ivrige handlerne.
Blant denne gruppen var det mer enn en av tre som benyttet seg av gode tilbud.
Nærmere halvparten av de som handlet i fjor svarer at elektronikk var blant det de puttet i handlekurven. Sørlendingene var de som sikret seg mest elektronikk etterfulgt av folk fra Østlandet og Vestlandet.
Videre var ulike typer skjønnhetsprodukter, klær og sko og bøker populært blant nordmenn under tilbudsdagen i 2015.
LES OGSÅ: Regner med å selge fire produkter i sekundet på Black Friday
40 prosent handlet på nett
Elkjøps Black Friday-undersøkelse viser at 40 prosent av de som handlet under Black Friday i fjor kun handlet på nett, mens 34 prosent kun handlet i fysiske butikker. 24 prosent handlet begge steder.
Kvinner handlet mest i tradisjonelle butikker, mens et flertall av mennene foretrakk nettet.
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det er rundt 3,7 millioner nordmenn mellom 18 og 74 år i Norge. YouGov-undersøkelsen er gjort blant denne gruppen. Undersøkelsen er for øvrig gjort blant et representativt utvalg på 1011 nordmenn.
(Fotomontasje: Netthandel.no)