ANNONSE

Milliard-omsetning på nett før jul

Ole Martin N. Evensmo

To ferske rapporter bekrefter at julehandelen på nett nå begynner å bli en vesentlig del av det totale salget før jul. 

ANNONSE

Virke anslår at nordmenn kommer til å handle varer på nett i desember for 3,8 milliarder kroner (inkludert merverdiavgift), noe som er en økning på 15 prosent fra i fjor.

-Vi ser en betydelig vekst i julehandelen på nett i år. Flere og flere foretrekker å ta julegavekjøpene fra sofaen hjemme, sier Johanne Kjuus, leder Analyse og bransjeutvikling i Virke i en pressemelding.

Detaljomsetningen som helhet anslås til nesten 53 milliarder kroner (inkludert mva) i desember, viser rapporten Julehandelen 2014 (pdf-fil).

  • Av dette er 22,4 milliarder kroner mat og drikke.
  • 30,3 milliarder kroner er øvrige varer som hører julen til, i stor grad julegaver.

Om man isolerer matvarehandelen, så ser man at de 3,8 milliarder kronene nordmenn kommer til å bruke på nett i desember utgjør en betydelig del av de 30,3 milliarder kronene nordmenn totalt sett planlegger å bruke på "øvrige varer".

- Vi er blitt mer modne netthandlere, og stadig flere aldersgrupper kjøper stadig flere typer varer på nett, sier Kjuus.

1 av 4 har allerede handlet julegaver på nett

Også hos logistikkselskapet PostNord følger de nøye med på julehandelen. En fersk måling de har gjort viser at 24 prosent av alle nordmenn har handlet julegaver på nett så langt i år. Det sender oss til topps i Norden. Både Sverige (18 prosent), Danmark (15 prosent) og Finland (17 prosent) ligger langt bak oss.

Undersøkelsen til PostNord viser at vi nordmenn så langt har brukt 4,7 milliarder kroner på julegaver. Av dette er nesten 3,2 milliarder kroner på nett, mens nesten 1,5 milliarder kroner er i de fysiske butikkene. Med Black Friday og Cyber Monday unnagjort er julehandelen nå skikkelig i gang.

- Når julehandelen kommer i gang er litt ulikt i de nordiske landene. Men i helgen som var fikk julehandelen ordentlig fart i hele Norden. Ikke minst på internett der mange butikker senket sine priser, sier Arne Andersson som er ehandelsekspert i PostNord i en pressemelding.

Nordmenn handler særlig klær, sko, bøker, elektronikk og leker på nett nå før jul, viser tall fra PostNords rapport: Temperaturmätning Julhandeln i Norden 2014 (pdf-fil).

Del artikkel: