Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk gründer vil øke antall produktanmeldelser 

Netthandel

Produktanmeldelser fra andre kunder kan være avgjørende ved kjøp på nett, men responsraten er ofte lav. Norsk selskap mener de kan løse problemet.

ANNONSE

Mange nettbutikker lar kundene anmelde produkter de har kjøpt på nett, men responsraten er i mange tilfeller lav. Det store amerikanske selskapet BazaarVoice.com opplyser at 2,8 prosent av alle som mottar en e-post fra dem etter fullført kjøp, faktisk går inn i nettbutikken og anmelder produktet de har kjøpt. På kundelisten til Bazaarvoice finner vi blant annet Elkjøp og Lefdal. Selskapet omsetter for cirka 192 millioner dollar.

Norske Henning Frettem tror at det er mulig å få langt flere kunder til å dele sine produktanbefalinger og har nå utviklet tjenesten Lipscore.com.

- Det har forundret meg i en årrekke at ingen har klart å knekke denne koden enda, så jeg ville gjøre et forsøk.

Ifølge Frettem kan det ferske selskapet Lipscore vise til langt høyere responsrate enn sin store amerikanske konkurrent. Han baserer seg på ca 350 registerte nettbutikker i 12 land, inkludert Golfshopen.no, Skistart.com og Designbelysning.no.

- To år med produktutvikling har det tatt å komme dit vi er i dag og vi har så vidt kommet oss ut av startgropa. Men med de resultatene vi har oppnådd så ser vi lyst på fremtiden, sier Frettem.

Lipscore forklarer at konseptet virker slik: Nettbutikken integrerer noen enkle kodebiter i sin nettbutikk og selve integrasjonen er gjort på under 15 minutter. Disse kodebitene plukkes opp når det blir gjort et salg i nettbutikken, hvem som har gjort kjøpet og hvilke produkter som blir solgt. Et gitt antall dager etter kjøpet er fullført, sender Lipscore en e-post med nettbutikkens logo/farger etc til kunden og ber vedkommende om å skrive en anmeldelse. Når kunden gir en karakter og skriver om produktet, blir dette så lagret og publisert. Hele tjenesten er med andre ord 100% automatisert og kunden er aldri klar over at tjenesten er levert av en tredjepart. Lipscore har frem til nå vært helt gratis tjeneste å bruke. Selskapet introduserer nå en freemium-modell der små nettsteder kan benytte tjenesten gratis, mens større betaler etter «pay-as-you-go»-prinsippet. Det er også flere tilleggstjenester under utvikling primært tiltenkt enterprise-segmentet.

Les også tidligere publisert artikkel om 12 startups som kan hjelpe norsk netthandel.

Del artikkel: