ANNONSE

Protesterte kraftig mot svensk nettbutikk - nå samarbeider Orkla med Maxgodis.se

Svensk nettbutikk sender daglig fire tonn godteri til Norge
Netthandel

Orkla mente for få uker siden at de gikk glipp av store goder fordi svenske Maxgodis solgte godteri til Norge i forsendinger på under 350 kroner.

ANNONSE

Nå er tonen betraktelig mye sukkersøtere enn den var for bare noen få uker siden.

11. januar skrev Netthandel.no at den norske matvaregiganten Orkla, som eier godteriprodusenten Nidar, protesterte kraftig mot den voksende svenskeimporten og tollfrigrensen som de mener skaper ulike konkurranseregler.

Årlig betaler fire norske godteriprodusenter til sammen 1,4 milliarder kroner til staten i form av en sjokolade- og sukkeravgift.

LES OGSÅ: Tollfrigrensen skaper igjen debatt: Svensk nettbutikk sender daglig fire tonn godteri til Norge

Søt allianse

Nå derimot løper Orkla etter i det samme sporet etter å ha inngått en allianse med Morten Hansson og Maxgodis.se, skriver Aftenposten.

Nå sender Orkla tonnevis med Nidar-produkter til Sverige, før det selges avgiftsfritt tilbake til Norge til en langt lavere pris enn i norske butikker.

Med andre ord; de selger godteri til nordmenn via Sverige.

Kjøpes det godteri for under 350 kroner - inkludert frakt - så slipper kunden også å betale moms.

Kommunikasjonsdirektør i Orkla, Robert Rønning, sier til avisen at de har jobbet i 100 år med å få fjernet sukkeravgiften.

- Når det åpenbart ikke er mulig, må vi benytte de salgskanalene som lovverket gir oss anledning til, sier Rønning.

Tror på 1800 tonn med «godis» i år

Og i dette konkrete tilfellet ble det å spille på lag med en aktør som forrige mandag sendte ni tonn godteri over til Norge.

Morten Hansson, nordmannen som driver Maxgodis, er ikke overraskende fornøyd med den nye samarbeidspartneren.

I fjor solgte og sendte han mer enn 500 tonn med brus og godteri til norske kunder. I år har han som mål å sende 1800 tonn av det samme til sukkersugne nordmenn.

Umiddelbar effekt

Med Orkla og Nidar på plass kan han nå selge to av de største og mest veletablerte norske merkevarenavnene i godterisegmentet; nemlig Freia og Nidar.

- Med Norgs to viktigste produsenter i våre kataloger fikk vi mersalg straks, forteller Hansson.

(Fotomontasje: Faksimile fra Aftenposten og skjermdump fra Maxgodis.se)

Del artikkel: