Abonnementstjenester på nett brer om seg. Ikke bare internasjonalt, men også nasjonalt.
Fem år tok det amerikanske Michael Dubin (bildet) å bygge opp Dollar Shave Club og en abonnementsmasse på 3,2 millioner personer. Kundene kan selv «nett-styre» hvor ofte de vil få tilsendt nye barberblader til barberhøvelen de fikk i velkomstpakken.
Aktiv, fremoverlent markedsføring på sosiale medier, og humorfylte YouTube-videoer med Dubin selv ofte i hovedrollen, har gjort at selskapet som av mange oppfattes som en konkurrent til Gillette har blitt både hørt og sett.
Her er et videoeksempel:
Nå er selskapet solgt til gigantiske Unilever for én milliard dollar, skriver nettstedet Techcrunch.
I fjor omsatte barberblad-gründeren Dubins selskap for 152 millioner dollar. I år skal målet ifølge selskapet være 200 millioner dollar.
Også i Norge
Netthandel.no har tidligere skrevet om flere norske selskaper som tilbyr liknende abonnementstjenester.
Tre eksempler er Happybox i kosmetikkbransjen, Goboken i bokbransjen og Godt Levert i matvarebransjen.
(Foto: Skjermdump fra YouTube)