Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Slik øker du salget i ferien - løsningen er enkel, men genial

Slik øker du salget i ferien - løsningen er enkel, men genial

PARTNERNYTT: Mange nettbutikker har lavsesong på sommeren. Vi ser nærmere på hvordan du kan utnytte ferietider til å lage aktiviteter som skaper engasjement og økt omsetning.

Dette er et annonsebilag fra vår partner QuizWiz publisert etter gjeldende retningslinjer.

Sommeren er ikke akkurat tiden der de fleste sitter benket foran datamaskinen til enhver tid, men det betyr ikke at nettbutikken din trenger å «gå i dvale» av den grunn. Selv om mange er på ferie og kanskje ikke har netthandel først i tankene da, har de fleste fortsatt med seg mobilen og sjekker e-post og sosiale medier fra hytta eller stranda.

Så hvorfor ikke utnytte nettopp feriemoduset og folks bruk av sosiale medier til å skape morsomme aktiviteter, som gir nettopp din nettbutikk økt eksponering og i tillegg samler leads og bygger e-postlisten din?

Det å kjøre nettbaserte quizer er som skapt for dette – det er morsomt, skaper engasjement og delinger i sosiale medier (perfekt i ferietider), og vil når det er gjort riktig ikke bare samle e-postadresser, men relevante e-postadresser fra deltakere som kan være interessert i å handle hos deg i ettertid.

For å ta et par korte eksempler så kjørte ArtByHand.no en sommerquiz i fjor, som tre-doblet e-postlisten deres på under én uke. Turistdestinasjonen Standa Booking samlet 1 477 e-postadresser med sin sommerquiz, mens kursleverandøren Vivian Songe fikk 408 nye leads som hun solgte til for kr 163 450 over sommeren. Muligheten er med andre ord store!

Klikk her for å se hvordan en enkel quiz kan se ut og fungere

Så hvordan lager du en relevant quiz som engasjerer din målgruppe konkret?

Velg en premie som er interessant for din målgruppe

Du har sikkert sett konkurranser som gir bort en iPad eller liknende – en premie som «alle» gjerne kunne tenke seg å få gratis. Men hvor relevant er deltakere som bare vil ha en gratis iPad for deg?

Velg heller en premie som du selv selger til vanlig, og som gjerne er så «nisje» at kun de som har interesse for det du tilbyr vil bry seg om den. Om du for eksempel driver en strikkebutikk kan premien være strikkepinner eller garn – ganske uinteressant for de som ikke strikker, men perfekt for dine potensielle kunder.

Gjør quizen til en morsom kunnskapskonkurranse

Riktig valg av tema på quizen og spørsmålene hjelper på samme måte som premien å tiltrekke deg riktige deltakere. Ved å ha et tema som bygger opp under premien og stiller spørsmål knyttet til dette, er det en fin måte å både «ekskludere» de som ikke interesserer seg for temaet samtidig som du tiltrekker deg de som gjør det.

Når jeg sier at tema burde være relatert til premien, mener jeg derimot ikke at det bør være direkte om premien. Å svare på faktabaserte spørsmål om den konkrete premien eller bedriften din er sjeldent spesielt gøy.

Derimot synes de fleste det er morsomt å teste seg selv om et tema de er interessert i. For å følge eksempelet med en strikkebutikk ovenfor, så kunne du stilt spørsmål om hva som karakteriserer forskjellige garntyper, kunnskap om faguttrykk, eller liknende.

Ved å tenke på hvordan du kan gjøre quizen morsom for de som interesserer seg for temaet kan du dessuten regne med bedre spredningen og flere delinger i sosiale medier som Facebook. Folk liker nemlig å dele innhold de synes er gøy – faktisk er det ikke uvanlig at mellom 20-25%(!) av alle deltakerne sprer quizen videre når den har en god kombinasjon av interessant premie og relatert tema/spørsmål.

Interessert i å se hvordan dette kan gjøres i praksis?

Om du er nysgjerrig på hvordan dette kan se ut og fungere, har vi nå en aldri så liten quiz gående som er laget med vår quiz-løsning QuizWiz. Om du deltar på den quizen så har du dessuten muligheten til å vinne gratis bruk av verktøyet i ett helt år, hvor du med et meget enkelt verktøy selv kan lage og publisere quizer så ofte du måtte ønske.

Klikk her for å komme til quizen og bli med i trekningen. Det tar deg kun 20 sekunder å delta!

Dette er et annonsebilag fra vår partner QuizWiz publisert etter gjeldende retningslinjer.

Del artikkel: