Tall Netthandel.no har fått fra Posten øker presset på norske nettbutikker til å satse på Black Friday. Fra en sped start i Norge i 2009 og 2010, er den amerikanske shoppingdagen blitt noe norske kjeder og nettbutikker ikke lengre kan ignorere.
Torsdag forrige uke arrangerte Netthandel.no sammen med NHO Handel et frokostseminar der vi presenterte tips for hvordan nettbutikker bør planlegge sine Black Friday-satsninger. Her kan du lese rådene.
I etterkant av arrangementet tok vi kontakt med Posten for å høre hvordan de forbereder seg til fredag 27. november og fikk et dramatisk svar.
Gunnar Henriksen.
Foto: H. Jørstad, Posten
- For å kunne planlegge, tok vi kontakt med de største nettbutikk-kundene våre. De fortalte oss om gode resultater fra Black Friday i fjor og at de derfor satser mye hardere i år. Mange av nettbutikkene vi har snakket med, spår en dobling av salget fra i fjor til år. Dette betyr en kraftig økning i antall pakker for oss, forteller ehandelsdirektør i Posten, Gunnar Henriksen, til Netthandel.no.
Henriksen spår også at Black Friday-aktivitetene som i fjor begrenset seg til en enkelt dag, i år vil bli strukket ut over hele helgen. Dette øker utfordringene for Posten.
- En så stor økning i antall pakker gjør at vi planlegger døgndrift på vår pakketransport-sentral på Alnabru. Vi har kalt inn lørdagsvikarene våre den helgen. Vi trenger flere hender for å håndtere den enorme strømmen av pakker som kommer fra nettbutikkene til Alnabru og så skal sendes ut med våre biler til hele Norge, forteller Henriksen.
Dersom spådommene slår til, varsler ehandelsdirektøren at Posten ikke klarer å levere alle pakkene innen vanlig leveringsfrist.
Og dette gjelder ikke bare i Black Friday-helgen, Posten og nettbutikkene kan få et etterslep de neste dagene også.
- Kundene gjør mange impulskjøp på Black Friday og det kan føre til mer retur enn vanlig, forteller han.
En annen indikasjon på en sterk vekst i norske nettbrukeres interesse for Black Friday får man på Google Trends, som viser volumet av søk over tid på ulike begreper. Vi valgte Norge, satte tidsperioden fra august 2014 til november 2015 og søkte på "Black Friday" og fikk en kurve som viser sterk vekst. I forrige uke, fire uker før den store shoppingdagen (grafen på høyre side), ble det søkt mer på "Black friday" enn det ble søkt bare en uke før shoppingdagen i fjor (grafen på venstre side).
Se også vår oversikt over hvilke nettbutikker som har Black Friday-tilbud.
(Toppfoto: Birger Morken / Posten)