Ferske tall fra hovedorganisasjonen Virke viser at norsk klesbransje har sine utfordringer.
Virke sin rapport inkluderer 27 av kleskjedene i Norge. 15 av dem opplevde i fjor en tilbakegang i omsetningen. Totalt falt salget med 1,2 prosent blant de 27 kjedene i fjor.
- Det ble et svakt år for butikkhandelen generelt i fjor. Det er store inviduelle forskjeller, noen har bra organisk vekst og noen vokser på nyåpninger, mens totalmarkedet går ned, oppsummerer Bror Stende, direktør for Faghandel til Finansavisen.
Hennez & Mauritz, Cubus, Texcon, Dressmann, Lindex, Sparkjøp, Bik Bok, VIC, Høyer, PM Retail, Days Like This, Til Henne, Change Lingerie, Wow og Bogerud Tekstil befinner seg alle på den lite lukrative listen.
Bror Stende trekker frem netthandel og nordmenns klesshopping på utenlandsreiser som største utfordringer for norsk klesbransje.
Om vi ser på de tolv kjedene som økte omsetningen i fjor, finner vi KappAhl, Match, Carlings, b.young, Zara, Gina Tricot, Floyd, Boys of Europe, Urban, Volt, Levi's og Polarn O. Pyret. Særlig Voice-konsernet eid av Olav Nilse Sunde har grunn til å være fornøyde med fjoråret.
Selv om mange kjeder slet med salget i fjor, mener Bror Stende det ikke er kjedene som har det verst.
- Det er de små frittstående butikkene som forsvinner. Det er mange som prøver å komme inn i bransjen, men det blir tøffere og tøffere å klare seg som liten aktør.