ANNONSE

Brandsdal Group om Finlandssatsingen: "Sterkere posisjon"

Espen Wetrhus, detaljhandelsansvarlig i Brandsdal Group. // Foto: Brandsdal Group
Selv om netthandel har vokst i Finland de siste årene, har butikkene en sterk posisjon i markedet.
Linn Adine Andersen

Forrige uke slapp Brandsdal Group nyheten om at deres utenlandske satsing Cocopanda vil gjøre sin første fysiske lansering neste år.

Cocopanda har allerede fått godt fotfeste i Finland, og det er nettopp her deres første butikk utenfor Norge vil åpne, på Mall of Tripla. Espen Wetrhus, detaljhandelsansvarlig i Brandsdal Group, forteller til Netthandel hvorfor valget falt på akkurat Finland.

Siden åpningen av Cocopanda Finland i 2016, opplever vi at kundene har tatt oss godt imot. Med åpningen av fysisk butikk i Finland gir det oss muligheten til å komme enda tettere på kundene, samtidig som det også åpner opp for flere spennende elementer på kundereisen, innleder Wetrhus.

Butikken skal etter planen åpne i løpet av andre kvartal 2025. Etter en lang jakt på rett lokale gjenstår det bare å vente til lokalene blir ledige – hvilket samtidig frigjør ekstra god tid på planlegging for en vellykket butikkåpning.

Vi tror og håper at de finske kundene vil ta oss like godt imot i fysisk drakt som de har gjort på nett. Kanskje til og med at kundene lar seg begeistre enda mer, når vi får muligheten til å vise hvem vi er i direkte kontakt med kundene, sier Wetrhus.

Hvilke ressurser krever det å åpne en butikk i Finland, fra Norge? Vil dere opprette et eget kontor i Finland?

Det er jo første gang vi gjør dette utenfor Norge. Noen ting er nok enklere når man er på "hjemmebane", men vi har gode rutiner og prosesser, i tillegg til dyktige samarbeidspartnere med bred erfaring fra både inn- og utland, så akkurat det å få satt opp butikken skal ikke by på de store utfordringene. Etter at butikken er i drift, er det særlig viktig at vi har sikret god organisering. Helt hvordan dette vil bli, er for tidlig å si noe om.

God respons

Siden i fjor har det skjedd et skifte i Brandsdal Group. Blivakker, som er en av landets ledende skjønnhetsaktører på nett, har gått hardt inn på en omnikanalsatsing og vi kan forvente at selskapet teller totalt 6 butikker innen utgangen av 2024.

Først ut er butikkene på Strømmen Storsenter, Ski Storsenter og Moa i Ålesund, som alle forventes åpnet innen sommeren.

Hvilke erfaringer tar dere med dere fra butikkåpningene her i Norge?

Vi opplever at kundene responderer bra på konseptet vårt, selv om vi per i dag kun har to fysiske butikker i Kristiansand. Det er jo på mange måter disse to butikkene som har dannet grunnlaget for den satsningen vi nå gjør.

Hva er de største forskjellene på de norske og finske forbukerne hva gjelder shopping i butikk/på nett, etter deres oppfatning?

Norske forbrukere ligger kanskje i verdenstoppen når det gjelder andel handel på nett. I Finland har fysiske butikker hatt en noe sterkere posisjon, selv om nett har vokst kraftig de senere år, runder Wetrhus av.

Del artikkel: