Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Cocopanda møter motgang i Sverige – ned 50 millioner

Einar Øgrey Brandsdal, administrerende direktør i Brandsdal Group
Elisabeth Dahl Skjervheim

En nedgang på 18 prosent sammenlignet med fjoråret.

ANNONSE

Den norske netthandels- og skjønnhetsaktøren Cocopanda har sluppet 2022-tallene for Sverige. Selskapet har hatt en sterk vekst fra år til år, men i fjor var første gang nettbutikken opplevde et tilbakeslag på det svenske markedet.

Konsernet Brandsdal Group, som inkluderer nettbutikkene Blivakker og Netthandelen.no i Norge og Cocopanda i utlandet, omsatte i 2022 for rett over 1,2 milliarder kroner. Dette er en nedgang på litt over 17 prosent mot 2021.

Omsetningen for Cocopanda for 2022 holdt seg på 231,5 millioner svenske kroner. En nedgang på 18 prosent sammenlignet med fjorårets 282,7 millioner.

2022 har vært et år med negativ vekst, hovedsakelig drevet av reduserte restriksjoner på grunn av Covid-19 og endrede handelsmønstre, skriver selskapet i årsrapporten.

Ingen vesentlig risiko

Samtidig viser Cocopanda, som eies av Brandsdal Group, et resultat etter finansnetto på -12,3 millioner svenske kroner. Det kan sammenlignes med et resultat på 4,4 millioner svenske kroner i 2021.

Nettbutikken ser fortsatte utfordringer i endrede handelsmønstre, men også når det gjelder den rådende inflasjonen og den svekkede svenske kronen.

Cocopanda Sverige kjøper inn varene sine i euro, og har dermed en økonomisk risiko forbundet med å selge i svenske kroner til sluttkundene. Denne situasjonen overvåkes av ledelsen, men vi ser ingen vesentlig risiko for virksomheten, skriver selskapet i rapporten.

Del artikkel: