Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Etter fusjonen: ”Vi forsøker å skynde oss sakte”

Frode Carm, fungerende daglig leder i Fjellsport AS.
Foto: Fjellsport
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Leker bra sammen".

ANNONSE

I midten av juni delte de to Sandefjordbaserte selskapene Skitt Fiske og Fjellsport at de skulle slå seg sammen. Nå er fusjonen gjennomført og vi har tatt en prat med fungerende daglig leder i Fjellsport, Frode Carm, om prosessen.

Carm har forøvrig tatt over lederrollen i sport- og friluftsnettbutikken da Eric Sandtrø tidligere i år steppet inn som fungerende konsernsjef i Outnordic. Dette fordi tidligere konsernsjef i Outnordic, Harald Ennen, valgte å si opp sin stilling i selskapet.

Det er altså Carm som har styrt skuta gjennom fusjonen og han kan melde at den motiverte gjengen allerede har funnet tonen.

Fusjonen ble i sommer offisielt gjennomført og vi får være ærlige på at vi foreløpig ikke har tatt kvantesprang, men konsentrert oss om å sikre en stabil og god drift gjennom både fusjonsprosess og ferieavvikling. Vi er fortsatt i det vi kan kalle bli-kjent-fasen, men ser allerede at vi, ikke overraskende, leker bra sammen. Det er en motivert gjeng som er godt i gang med å forbedre en rekke områder på tvers av avdelinger og butikkene.

I første omgang dreier seg om å justere og styrke sortimentet, og forsterke de ekspertrollene hver butikk representerer. Det er også her på sortiment og utvalg at de første synlige forandringene kommer, forteller Frode Carm, fungerende daglig leder i Fjellsport, til Netthandel.

LES OGSÅ: Fjellsport og Skitt Fiske fusjonerer

"Fryktelig spente"

I en prat med Eric Sandtrø tidligere i sommer stod det klart at de håpet samarbeidet mellom de to merkevarene ville åpne opp nye muligheter og skape synergier innen områder som IT-systemer, innkjøp og økonomi samt kunstig intelligens.

Vi er derfor nysgjerrige. Hvilke strategier er allerede utarbeidet? Og hvordan skal Fjellsport og Skitt Fiske satse på kunstig intelligens?

Videre vil det være naturlig å se på hvilke synergier vi kan hente ut, enten det gjelder IT-løsninger, drift- og logistikk-løsninger, innkjøpsavtaler eller annet. Det er naturligvis mye som frister å «hive seg over», men vi forsøker å ha litt is i magen og skynde oss sakte. Det viktigste er at vi opprettholder, og gradvis forsterker, den gode kundeopplevelsen våre lidenskapelige fiskere, jegere eller turentusiaster er vant med, bekrefter Carm.

Det er altså liten tvil om at Fjellsport og Skitt Fiske er inne i spennende tider. Fusjonen skal, om alt går som det skal, styrke de respektives posisjoner i det som for tiden er et tøft marked.

Når det gjelder kunstig intelligens så er dette naturligvis et hett tema også hos oss, og i første omgang er fokuset på hvordan KI kan gi oss støtte og effektivisering i den daglige driften. De første produktene med "kunstig intelligent informasjon" er allerede publisert og vi er fryktelig spente på om noen av kundene klarer å legge merke til det. Ellers er det vel vanskelig å si noen områder hvor KI ikke vil påvirke, utfordringen er bare å få tid til alle spennende endringer, runder den daglige lederen av.

LES OGSÅ: Eric Sandtrø avslører: Derfor slår nettbutikkene seg sammen

Del artikkel: