Rapporten viser imidlertid også et tap på 1095 millioner kroner. Tapet skal være direkte knyttet til investeringer i konsolideringen av de to selskapene, i tillegg til høye transaksjonskostnader i Finland.
Til tross for en flat markedsutvikling, sammenslåingsaktiviteter og overføringen av teknologien vår til ett plattform, leverte vi en vekst på 31 prosent i total transaksjonsinntekt, og 36 prosent vekst innen e-handel. Det er en imponerende laginnsats, sier administrerende direktør i Vipps MobilePay, Rune Garborg, i en kommentar til rapporten.
Han forteller videre at kostnadene vil synke og effektiviteten øke nå som det fusjonerte selskapet er på én plattform.
Å være på én plattform har store synergieffekter både med hensyn til kostnader og effektivitet, og setter oss opp for raskere vekst. 2023 var et år for sammenslåing. Det koster både tid og penger. I 2024 vil vi kunne se synergiene både i økonomien og i det vi leverer til markedet, lover Garborg.
LES OGSÅ: Nå er Vipps og MobilePay på samme app - snart kan du vippse på tvers i hele Norden
100 ansatte må gå
I 2024 skal Vipps MobilePay redusere tapet med 50 prosent. Selskapet sikter å gå med overskudd innen 2026. Og for å nå disse målene skal kontoret i Vilnius stenges, mens antallet konsulenter, spesielt i Norge, i tillegg til transaksjonskostnadene i Finland, reduseres.
Totalt må 100 ansatte gå.
Å stenge et kontor og redusere staben med 100 kolleger er krevende. Samtidig må vi tilpasse oss en mer konkurransedyktig kostnadsbase, forklarer Garborg.