Søndag 24. september åpner landets største nettapotek Farmasiet sitt nye lager på Vestby.
Det er i praksis Norges største apotek vi åpner nå, forteller kommunikasjonssjef for Farmasiet Hanne Kjærnes.
Det nye lageret inkluderer også en splitter ny automasjonsløsning, som gjør det mulig for Farmasiet å håndtere langt flere ordre raskere, forteller logistikkdirektør i Farmasiet, Ane Emilie Wisløff-Høgestøl til Netthandel.
Det har minst like høy kvalitet og presisjon som manuell håndtering, men det skjer altså langt raskere enn før. Opp mot 95 prosent av kundene vil nå også få alle varer i samme eske; både reseptbelagte legemidler, legemidler uten reseptplikt, medisinsk forbruksmateriell og øvrige handelsvare, sier Wisløff-Høgestøl.
LES OGSÅ: Instabox og Farmasiet inngår samarbeid – “vil styrke fleksibiliteten“
Hvorfor er det noe dere har valgt å utarbeide akkurat nå?
Vår ambisjon er å skape morgendagens apotek, og sørge for enda bedre kundeopplevelser hele veien. Nå er vi nødt til å investere i nye løsninger, slik at vi også kan nå vekstmålene vi har på sikt. Med denne investeringen kan vi på en trygg måte skalere virksomheten, og nå de ambisiøse målene vi har satt oss, svarer Wisløff-Høgestøl.
Tar sjanser
I august inngikk Farmasiet et strategisk partnerskap med mediebyrået Tre Kronor Media (TKM), med mål om å revolusjonere det norske markedet ved å benytte optimaliseringsverktøyet ad-machina.
Farmasiet er det første selskapet i Norge til å teste AI-drevet hyperpersonalisering. Testingen har imidlertid måttet la vente på seg i overgangen til det nye lageret og logistikkløsning.
Om kort tid skal både testingen av ad machina og det nye lageret være på plass. Lageret skal være i full drift allerede førstkommende søndag 24. september.
Wisløff-Høgestøl er klar for å ta potensielle utfordringer på strak arm.
Det er gjort et utrolig godt arbeid med planlegging og forberedelser, så vi gleder oss stort til å komme i gang - men vi er helt sikre på at vi kommer til å få overraskelser underveis som vi også må lære av. Men mest av alt er vi skikkelig spente på hvordan det nå blir å drifte alt selv, og ikke minst bygge en enda større organisasjon med utrolig mange smarte og flinke folk som skal få til dette sammen, forteller Wisløff-Høgestøl.
For veien videre skal Farmasiet fortsette å skalere, justere og lære, med mål om å skape en enda bedre kundeopplevelse for apotekskunden, forteller Wisløff-Høgestøl.
Bransjen er jo fortsatt veldig lite digitalisert, men det har Farmasiet vært siden dag en og det er også området hvor de aller største forbedringene ligger i fremtiden. Vi er helt sikre på at stadig flere nordmenn kommer til å velge å kjøpe apotekvarene sine på nett, og det ønsker vi at skal oppleves så smertefritt som mulig, sier Wisløff-Høgestøl.
LES OGSÅ: På vei mot milliarden – de bygger egen logistikkløsning