ANNONSE

Finalistene forteller – derfor står de på pallen nok en gang: “I verdensklasse”

Et knippe av årets finalister, Sindre Landevåg v/Get Inspired, Kolbjørn Ertzeid v/Blivakker, Mathias Ekström v/Care of Carl og Toril Opsahl Torp v/Hippi Grace.
Finalistene forteller hvordan det er å være blant de ni finalistene til årets Netthandelsprisene.
Linn Adine Andersen

Forrige uke stod det klart hvilke ni nettbutikker som skal kjempe om tittelen Årets Nettbutikk i de tre ulike kategoriene liten, medium og stor.

LES OGSÅ: Her er årets finalister til Netthandelsprisene – disse kan bli kåret til Årets Nettbutikk

Juryen, med juryleder Kjersti Pedersen fra Posten Bring i spissen, har basert på hovedkriteriene kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring, redusert 1000 nominerte til de finalistene som nå jobber med sine pitcher som skal legges frem for juryen før den endelige kåringen finner sted 13. februar i Oslo.

I kategorien stor finner vi finalistene Blivakker, Vinmonopolet og Get Inspired.

Magne Nafstad Hertzenberg er leder for omnikanal og kundereiser i Vinmonopolet, og forteller til Netthandel at det er veldig hyggelig med gode tilbakemeldinger på et område som de over tid har arbeidet mye med.

Vinmonopolet har et viktig samfunnsoppdrag og selger en annerledes vare. Dette gir andre rammer som vi forholder oss til i vår utvikling, og påvirker hvordan vi jobber med kundemøtet og prosessene tilknyttet nettbutikken, sier Hertzenberg.

Han legger til at finaleplassen reflekterer en fantastisk innsats til alle i Vinmonopolet.

En god nettbutikk krever et samspill mellom mange prosesser i selskapet, noe som kun er mulig med tett og godt samarbeid. I nettbutikken vår hjelper vi kundene med å finne frem i et stort sortiment med produkter med ulike attributter fra alle verdenshjørner, slik at de får det produktet som svarer til sitt behov og preferanser – enten de ønsker å handle på nettet, i butikk eller via vårt kundesenter.

I sin presentasjon til juryen vil Vinmonopolet blant annet vektlegge hvordan de jobber med kundereisen som er i evig forandring.

Vinmonopolet skal bli ønsket av alle, også av de som velger å ikke handle hos oss. Vi har kunder med svært ulike behov og handleoppdrag, noe som gjør at vi må skape en nettbutikk som leverer på nettopp dette. Faghandel i verdensklasse, kaller vi det, runder Hertzenberg av.

Finalist for åttende gang

Finalistene er altså i svært godt selskap, og juryen har tidligere uttalt at det er lite som skiller mellom de aller beste.

Get Inspired er nok en gang å finne blant finalistene, dette er faktisk det åttende året selskapet er finalist i Netthandelsprisene. De har en klar idé om hvorfor.

Vi har en gjennomført kundereise som er sømløs for kundene våre og en moderne nettbutikk som er brukervennlig, inspirerende og konverterende. I tillegg har vi et spennende produktsortiment i stor utvikling, god kontroll på våre KPI-er og smart markedsføring med målgruppeforståelse som treffer godt, sier Sindre Landevåg, administrerende direktør i Get Inspired.

Han forteller videre at det er like stas hver gang selskapet får vite at de er finalister – og at de selvfølgelig er stolte.

Det samme gjelder den rosa gjengen hos Blivakker. Administrerende direktør i Brandsdal Group, Kolbjørn Ertzeid, synes det er vanskelig å trekke frem enkelte elementer som årsak til hvorfor de i år befinner seg blant de ni finalistene.

Men om jeg skal forsøke meg på det vil jeg si at en gjennomgangsmelodi er hva vi gjør for å treffe den enkelte kunde best mulig med både produkt, budskap og pris, sier Ertzeid til Netthandel.

Full fokus på nyskaping

Å vinne ulike kåringer er ikke fremmed for Brandsdal Group. Både Blivakker og Cocopanda har dratt hjem flere seire gjennom årene som storfavoritter hos forbrukerne.

LES OGSÅ: For andre året på rad: Cocopanda tok hjem seieren i Finland

Vi har gjennom 17 år vist at vi klarer å vokse jevnt og trutt, samtidig som vi har tjent penger hvert år. Mange klarer vekst, eller lønnsomhet, men kunsten er å kombinere. Dette er ikke mulig uten å ha god kontroll på driften i alle ledd.

Basert på de kriteriene juryen har lagt til grunn mener Ertzeid de oppfyller flere punkter, ikke bare innen den operasjonelle driften. Markedsteamet har stor frihet og får god avkastning på markedskronene, hva gjelder innovasjon er ikke Blivakker redd for å teste ut nye ting.

Når vi ansetter, er interesse for nyskapning og engasjement nøkkelegenskaper vi ser etter. Så må det sies at vi hadde noen år der vi rett og slett ikke var gode nok på å fornye oss. Det siste året har vi satt full fart på dette. Noe av det vi har jobbet med det siste året har kundene sett, men det er fortsatt mye nytt som er på gang, sier Ertzeid uten å røpe hva vi har i vente fra Blivakker.

Han forsikrer at kundeopplevelse er top of mind og at alle kunde, inkludert de få promillene som returnerer varer, skal ha en god opplevelse hele veien. Stresstesten juryen gjennomførte i november bekymrer derfor ikke Blivakker-sjefen.

Testene er gjennomført i peak og vi har i alle år hatt steinfokus på at kundene skal få en god opplevelse også når det koker som mest. Vi ser at det kommer mange nye kunder inn i høysesongen og vi skal sikre at de kommer igjen. Rent praktisk handler dette ofte om å levere raskt selv i høysesong, sier han.

To gjengangere

De to siste finalistene vi har hørt fra er ei heller fremmed Netthandelsprisene. Både Hippi Grace og Care of Carl vant nemlig hver sin kategori i fjor, i samme kategorier som de er finalister i år, nemlig liten og medium.

Den svenske nettbutikken Care of Carl kjemper i år mot Villoid og Linda Johansen om tittelen Årets Nettbutikk. Villoid har allerede sprettet den rosa champagnen for å feire finaleplassen, og fortalte til Netthandel at det er ekstremt motiverende å bli lagt merke til av juryen.

LES OGSÅ: Villoid med finaleplass – kjemper om gjev tittel: "Ekstremt motiverende"

Mathias Ekström, administrerende direktør i Care of Carl, tar finalistplassen som et bevis på at det de gjør er riktig og legger til at det absolutt er en sterk motivasjonsfaktor for teamet.

Vi tror og håper at vårt store kundefokus skinner igjennom. Vi streber etter å gjøre vårt ytterste for å hjelpe kundene våre med å oppdage deres personlige stil, samtidig som vi fokuserer på å skape en positiv kundeopplevelse gjennom hele kjøpsprosessen, forteller Ekström til Netthandel, ved spørsmål om hvorfor han tror de er valgt ut i år igjen.

I motsetning til Villoid er Care of Carls hovedmålgruppe menn. De ønsker å hjelpe menn å oppdage sin personlige stil, samtidig som de hjelper dem å ta smartere valg for langsiktige investeringer i kvalitet.

Grunnleggende Care of Carl-initiativer samt nye tilskudd har blitt lansert i løpet av året. Vår satsing på pre-owned segmentet, i form av både luksusklokker og -vesker, har blant annet vært en stor sak for oss, noe som også har blitt særdeles godt mottatt av våre kunder, sier Ekström.

"Til stor inspirasjon"

Toril Opsahl Torp, gründeren av nettbutikken Hippi Grace, er ydmyk og stolt over å være finalist for andre året på rad. Om de ender opp med seieren lik som i fjor, gjenstår å se.

Denne anerkjennelsen er til stor inspirasjon for oss til å bli enda bedre. Vi holder fast på at kvalitet i alle ledd er en viktig grunnpilar for Hippi Grace og vi må levere hver dag.

Vi er et engasjert team som er lidenskapelig opptatt av å skape gode kundeopplevelser, være effektiv på drift, videreutvikle våre digitale løsninger og ha en markedsføring som våre kunder liker, forteller Opsahl Torp.

Hun legger vekt på at Hippi Grace er mer enn en nettbutikk og en forretning – det er en lidenskap og livsstil for teamet som står bak, og jobber med hele verdikjeden fra utviklingen av skinnproduktene til kundeopplevelsen.

Vi bygger merkevaren vår, Hippi Grace, sten på sten og holder fast ved vår visjon, uansett. I team Hippi Grace, er vi er opptatt av å levere og kontinuerlig forbedre oss, selv i en verden full av utfordringer, sier Opsahl Torp.

Del artikkel: