Ifølge Forbrukerrådet ble det tirsdag 19. september enighet om ny EU-lov som tar sikte på å hindre grønnvasking, gjøre det enkelt å se hvor lenge et produkt er ment å vare, og hvor lett det er å reparere.
I juni 2022 lanserte Forbrukerrådet Grønnvaskingsprisen for å bygge kunnskap om uredelig og uriktig markedsføring av bærekraft. I sommer etterlyste de et forbud mot villedende påstander om klimanøytralitet med eksempler fra grønn markedsføring av flyreiser. Nå har de blitt hørt.
Loven som det nå er enighet om, vitner om at EU har tatt kravet til etterretning, mener Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
LES OGSÅ: Grønnvaskingsprisen går til Zalando – fjerner bærekraftfilter
Mer informerte valg
Ifølge Forbrukerrådet inkluderer lovendringen blant annet:
- Et forbud mot miljøpåstander der virksomheten ikke kan dokumentere påstandene.
- Et forbud mot «merking» og logoer som ikke baserer seg på godkjente sertifiseringsordninger.
- Et forbud mot påstander om «karbonnøytralitet», som er svært misvisende for forbrukere og mye brukt, ofte i miljøbelastende markeder som luftfart og mat.
- Nye informasjonsforpliktelser om reparerbarhet og programvareoppdateringer, for å hjelpe forbrukere med å velge mer bærekraftige produkter i kjøpsøyeblikket.
- Ny garantimerking om holdbarhet, slik at forbrukere kan ta mer informerte valg.
Den nye loven vil styrke forbrukermakten ved at vi lettere kan velge produkter med lang holdbarhetstid, skriver Forbrukerrådet.
Dersom produkter merkes med holdbarhet og reparasjonsmuligheter, vil det gi forbrukerne makt til å velge kvalitet fremfor kvantitet, og det er stor fordel mot å få økonomien mer sirkulær. Vi vet at de fleste ønsker å leve mer bærekraftig, og derfor er dette lovende nyheter fra EU, sier Blyverket.
Loven vil ikke tre i kraft før i 2026.