Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Forbrukerrådet: Fornøydhetsgarantier erstatter ikke rettigheter

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Foto: Forbrukerrådet
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Vil sikre forbrukeren i grønne leiekonsepter.

ANNONSE

Siste uka i juni publiserte Forbrukerrådet resultatene av en undersøkelse hvor man vurderte utleieaktører på nett og hvordan disse håndterte forbrukerrettigheter knyttet til sine utleieavtaler.

Blant tredve aktører var det kun én som sjekket alle punkter og fikk toppnotering, nemlig Hertz. Hele 23 aktører fikk null poeng og blant disse var klesdelingsplattformen Fjong.

Country Manager i Fjong, Kristin Vaag, reagerte på hvordan Forbrukerrådet fremstilte resultatene av undersøkelsen.

LES OGSÅ: Fjong reagerer på fersk undersøkelse: "Skremmer forbrukerne"

Hun mener at selv om Fjong støtter Forbrukerrådets forslag om en egen forbrukertjenestelov, var det svært uheldig at Forbrukerrådet ikke åpnet for dialog med bransjen men fremstilte resultatene "med en retorikk som i verste fall skremmer forbrukerne fra å teste utleie".

Nå svarer Forbrukerrådet med klar tale: skal man lykkes med det grønne skiftet må alle forbrukere med.

Det stemmer at nordmenn er i verdenstoppen på forbruk, og nettopp derfor er det avgjørende med et bedre forbrukervern når det kommer til utleie av produkter og utstyr. På den måten blir det tryggere og mer lukrativt å leie i stedet for å eie, og slik kan vi snu en lineær økonomi til å bli mer sirkulær, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, til Netthandel.

LES OGSÅ: Tre av fire utleieaktører får strykkarakter – "kan være ulovlige"

"Må gjøre det krystallklart"

Blyverket mener det er "pussig" at Fjong ikke kjenner seg igjen i fremstillingen, samtidig som de erkjenner at egne vilkår ikke kommer godt nok frem på egne nettsider.

Vi understreker i rapporten at forbrukerrettighetene må komme klart og tydelig frem av vilkårene i avtalen, og at «fornøydhetsgarantier» eller tilsvarende ikke kan erstatte rettigheter. Med slike ordninger er du prisgitt utleierens vurdering i hvert enkelt klagetilfelle. Det er forbrukerfiendtlig, og slik kan vi ikke ha det. Det er bra at Fjong sier de skal ha grunnleggende forbrukerrettigheter på plass, men da må de gjøre dette krystallklart for kundene sine også. Det er både Fjong og kundene deres tjent med, bemerker Blyverket.

Del artikkel: