"Kostnadsutviklingen må håndteres"
Markedsplassene, som inkluderer blant annet Finn.no, Blocket, Nettbil og Dba, øker inntektene per annonse, med en tosifret økning i gjennomsnittlig. Men totalen ser ikke like bra ut.
Totalt underliggende inntekter for Nordic Marketplaces økte med 6 prosent, påvirket av synkende annonseinntekter. EBITDA endte på 411 millioner kroner, ned 2 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor, kommenterer Skogen Lund.
Årsaken til nedgangen skal være investeringer i transaksjonsmodeller og overgangen til en enhetlig teknologiplattform.
Den pågående omstruktureringen i Schibsted skal dessuten ha gjort det vanskelig å gjennomføre kostnadstiltak knyttet til markedsplassene.
Vi erkjenner at kostnadsutviklingen må håndteres i Nordic Marketplaces, og Schibsted Marketplaces som det gjenværende selskapet. Vi oppdaterer aktivt strategien vår for Schibsted Marketplaces og utvikler omfattende tiltak for å tilpasse organisasjonen og kostnadsgrunnlaget til den nye situasjonen.
Schibsted Marketplaces fortsetter å drive solide virksomheter med unike markedsposisjoner, og ambisjonene våre forblir høye, sier Skogen Lund.
LES OGSÅ: Lederskifte og ferske resultater fra Schibsted – Kristin Skogen Lund trekker seg
Færre bruker Prisjakt
Også Prisjakt merker en nedgang i inntektene første kvartal.
I Growth & Investments fortsatte makroøkonomiske faktorer å føre til redusert etterspørsel etter Lendo og Prisjakt, noe som resulterte i en nedgang i inntektene. For å håndtere usikkerheten og nedgangen i disse virksomhetene, har vi begynt å gjennomføre kostnadstiltak som førte til lavere driftskostnader og delvis dempet nedgangen i EBITDA, sier Skogen Lund.
Helthjem fortsetter veksten
På den andre siden leverer Schibsted Delivery, altså hovedsakelig Helthjem Netthandel og Morgenlevering, en liten økning sammenlignet med fjorårets første kvartal, og leverer et driftsresultat (EBITDA) på én million kroner.
Inntektene er ned også her, fra 471 millioner til 430 millioner, men kostnadsbesparende tiltak skal ha ført til økningen av driftsresultatet mot fjoråret.
Morgenlevering ser en fortsatt nedgang sammenlignet med i fjor, drevet av endringer i forbrukernes handlevaner. Inntektene i Helthjem Netthandel økte derimot med 13 prosent sammenlignet med fjoråret, drevet av økte volumer innen B2C kombinert med høyere C2C-volum grunnet Finns transaksjonelle omsetningstilbud 'Fiks ferdig', skriver Schibsted i rapporten.