Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fortsatt salgsvekst for Lindex – med en styrket digital andel

Men økte fraktkostnader påvirket resultatet negativt.
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Lindex leverte rekordtall på løpende bånd i løpet av 2023, en trend som fortsetter også i det nye året.

Målt i lokale valutaer økte Lindex salget med 2,7 prosent til 1,5 milliarder svenske kroner i løpet av første kvartal, målt i svenske kroner var veksten 4 prosent.

LES OGSÅ: Lindex med nok et rekordresultat – bikket milliarden: “Sikter høyere”

ANNONSE

Samtidig økte driftsresultatet fra 62 til 86 millioner svenske kroner, mens det justerte driftsresultatet var på 47 millioner kroner. Ned fra 62 millioner sammenlignet med samme periode i fjor.

Lindex' salgsvekst påvirket resultatet positivt, men på grunn av økte fraktpriser, på grunn av situasjonen i Rødehavet, sank resultatet sammenlignet med tilsvarende periode året før, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

I rapporten skriver motebedriften samtidig at de vil gjennomføre flere viktige lanseringer i løpet av året for å akselerere veksten på en effektiv måte.

Et avgjørende skritt er implementeringen av vårt nye høyt automatiserte omnilager, som vi planlegger og ser frem til å ta i bruk i løpet av høsten, sier administrerende direktør Susanne Ehnbåge i en kommentar og fortsetter:

Vi jobber også intensivt med vårt digitale butikkprogram, inkludert utrulling av nytt mobilt kassasystem og RFID-teknologi, for å ytterligere forbedre kundeopplevelsen. Vi fokuserer også på å digitalisere vår leverandørkjede for å øke fleksibiliteten og redusere ledetidene.

Digitalt øker

I rapporten konstaterer motebedriften også at salget i fysiske butikker økte med 1,8 prosent, mens digitalt vokste med 8,9 prosent. Totalt sto digitalt salg for 22,9 prosent av Lindex' salg i kvartalet, tilsvarende periode i fjor var den prosentandelen 21,6 prosent.

Vi fortsetter vår fine salgsvekst i løpet av første kvartal og øker salget både i våre fysiske butikker og digitale kanaler, med en styrket digital andel. Dameavdelingen var vårt sterkeste forretningsområde med en salgsøkning på 7,4 prosent.

Det er også gledelig at vi tar ytterligere markedsandeler og fortsetter å vokse med både nye og aktive kunder, samt øker gjennomsnittskjøpet, til tross for tider med redusert kjøpekraft, sier Ehnbåge.

LES OGSÅ: Lindex kutter utslipp i takt med veksten: "Har forretningsmessige fordeler"

Del artikkel: