Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Har funnet et hull i markedet – dette skal sikre suksess for den ferske nettbutikken

Fredrik Vassdal, gründer og daglig leder i den nye nettbutikken Hous.no // Foto: Hous
Vårt første mål er kanskje litt ambisiøst, forteller Hous-gründeren Fredrik Vassdal.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

I midten av februar vil Stiftelsen Elektronikkbransjen dele ferske tall og røpe hvordan det gikk for det norske elektronikkmarkedet i 2023. Basert på tallene tilgjengelig fra deres rapport for første halvår 2023, lover det imidlertid ikke superbra, med fallende omsetning i hele bransjen.

Likevel er det noen som tør å satse. Fredrik Vassdal, Trym Forseth og Fabian Fosnæs Feili går nemlig hele linja med sin nye nettbutikk Hous.no – hvor de skal selge produkter til smarthjem.

Stjernen i produkportefølja er det nye produktet Klima, en varmepumpekontroll som skal være den eneste av sitt slag i markedet, og kanskje viktigst: et produkt som Hous har sikret seg monopol på salg av Klima i det norske markedet.

ANNONSE

 Vi har funnet et solid produkt som markedet vil ha, så vi hentet investorer som trodde på prosjektet og sikret oss enerett på produktet. Dette er en del av vår visjon om å gjøre smarthjem så enkelt som overhodet mulig for nordmenn, forteller Fredrik Vassdal, gründer og daglig leder i Hous, til Netthandel.

Klima produserer av det britiske selskapet Boldr, men produksjonen skjer i Kina. Vassdal kommer nylig fra et møte med produsentene når Netthandel kontakter ham.

Dette er et produkt som er tungt i hånden, og laget av høy kvalitet både for materialet og oppbygning av produktet. Derfor er det også laget for å vare i mange år. Likevel skal vi klare å levere til konkurransedyktige priser, da vi har vært så kostnadseffektive som mulig, sier han.

Han beskriver en at varmepumpekontrollen har en “Apple-følelse” og er stålsikker på at dette er noe som vil falle i smak hos norske forbrukere, som i dyrtid med høye strømregninger vil kunne sette pris på enkel kontroll av varmepumpa i heimen.

Til forskjell fra mange nyteknologiske duppeditter kan kontrollen ikke bare styres via app, men også manuelt via en touch-skjerm.

Produktet er tilgjengelig for bruk av alle i familien og besøkende. Klima er vårt første eksempel, og vi ønsker å levere slike produkter jevnlig til det norske markedet, sier Vassdal.

LES OGSÅ: Gen Z tiltrekker kunder: "Skal bli det ledende SoMe-byrået i Norge"

Satser på å selge ut beholdningen

Å drive nettbutikk er ikke upløyd mark for Vassdal. Han har startet flere nettbutikker siden 2019, men følte ikke at han fikk det helt til. Men med idéen om enkle produkter til smarthjem, som både er enkle å installere, å bruke – og som snakker sammen – føler Vassdal seg denne gangen seg tryggere på selve konseptet.

Nettbutikken har han dessuten bygget selv, og med veksten som forhåpentligvis følger i år er han forberedt på å hente inn ytterligere hjelp for å videreutvikle infrastrukturen og sikre en god håndtering av kundebasen.

Med seg på laget har han kompisene Trym Forseth og Fabian Fosnæs Feili. De har klare planer for 2024.

Vårt første mål er kanskje litt ambisiøst, men vi håper å selge ut Klima i løpet av første uke etter lansering, som vil finne sted i starten av mars. I løpet av året håper vi på mellom 300 000 til 500 000 kroner i inntekter, sier Vassdal.

Møtt med skepsis

Vassdal har i løpet av fjoråret deltatt på flere messer, blant annet El Messene i Trondheim. Her ble han møtt med skepsis fra de store, ledende aktørene i bransjen.

Jeg ble møtt med tilbakemeldinger som at det ikke var mulig å levere smarthjemsprodukter med samme funksjonalitet som deres løsninger, til en lavere pris, og at dette har blitt prøvd og feilet før – samt at våre produkter var såkalte “Mikkemus-produkter”, sier Vassdal, før han fortsetter:

Dette var selvfølgelig ganske tøft å høre fra ledende aktører i smarhjemsbransjen, men jeg synes også det var et tegn på mangel på innovasjon og vilje til å forbedre kundeopplevelsen.

Vassdal, Forseth og Feili er alle i begynnelsen av 20-åra. Og de er vel forberedt på å bruke de kommende årene på å bygge opp nettbutikken.

Smarthjem er en del av fremtiden. Vi er fastlåst på at vi skal klare en vellykket kampanje med Klima, bygge ut sortimentet og bli den foretrukne leverandøren av smarthjemsprodukter i Norge, avslutter Vassdal.

Del artikkel: