ANNONSE

Her er Brings flittige robot – ”slitsomt for mennesker”

Carl Johansson hos Bring i Jönköping
Foto: Bring
Linn Adine Andersen

Roboten stiller opp på kort tid.

ANNONSE

Nylig delte Posten at man endrer selskapsnavn fra Posten Norge AS til Posten Bring AS. Dette for å understreke hvor viktig nettopp logistikkvirksomheten er for konsernet.

Dessuten er Bring i gang med en ny, storterminal ved Jönköping i Sverige. Denne skal stå ferdig om et par år og erstatte den eksisterende terminalen i industriområdet Torsvik, drøye 15 kilometer unna.

I den nye terminalen venter nok en storsatsing.

Gigantiske pakkevolumer

Bring benytter nemlig robothjelp. Pakke- og logistikkselskapet konstaterer at det er ensformig og slitsomt for en medarbeider på lageret å plukke pakker fra paller.

Men, ikke for en robot. Derfor leier Bring nå inn en robot fra det svenske tech-selskapet Rebl Industries, som har kontor i både Göteborg og Borås.

Å kjøpe inn roboter tar tid, men å leie roboter fra Rebl er en god modell som gjør at vi kan være mer fleksible. Roboten kan stille opp på kort varsel og gjør dessuten en jobb som på sikt kan være slitsomt for et menneske, kommenterer Carl Johansson, distriktssjef for Brings virksomhet i Jönköping, i en pressemelding.

Bring skriver også at en robot er nødvendig for å kunne verne om medarbeidernes helse. Pakkevolumene har økt med 250 prosent for selskapet de siste årene. Hver time kommer det inn flere tusen pakker på såkalte EU-paller, som skal lastes av.

Ser på doble stasjoner

Man løfter også frem det at man leier roboten. Konseptet har hentet inspirasjon fra SaaS-verden, for opplegget kalles "robots-as-a-service". På denne måten slipper Bring å gjøre en megainvestering.

Vi ser nå på hvordan vi kan skape doble stasjoner, hvor roboten plukker fra ytterligere en pall som stelles ved siden av den første. Det vil øke produktiviteten ytterligere, kommenterer Alexander Westerling, administrerende direktør i Rebl Industries.

Del artikkel: