Vi vil utnytte våre stordriftsfordeler for å oppnå bedre innkjøpsbetingelser og kostnadseffektivitet samtidig som vi opprettholder de kjente og kjære merkevarene ut mot kunden.
Dette gir oss en effektiv og skalerbar plattform for vekst, samtidig som vi legger til rette for å opprettholde vår ledende kostnadsposisjon, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett, i en kommentar til rapporten.
Felles teknologiplattform
Videre løftes flere av Komplett-konsernets fordeler. Etter oppkjøpet av Netonnet representerer Komplett Group de selvstendige varemerkene Komplett Services (Komplett, Ironstone og Itegra), Netonnet samt Webhallen.
EBIT-marginen på minimum 3 til 4 prosent skal nås ved å dra nytte av forbedrede innkjøpsbetingelser og stordriftsfordeler. Komplementert med kostnadstiltak vurderer konsernet at de skal klare å opprettholde en bransjeledende posisjon. Man ser også muligheter for vinne på salg av egne merkevarer og service-tjenester, som kan bidra til en løftet margin.
Noen funksjoner sentraliseres, som for eksempel det kommersielle teamet og deres felles plattform for teknologi, analyse og data. Samtidig beholder varemerkene sine respektive varelager- og logistikksystemer.
Selv om markedene fortsatt forventes å være utfordrende, er vi posisjonert i et fundamentalt attraktivt marked støttet av sterke underliggende drivere. Med vår nettbaserte forretningsmodell og tilstedeværelse i kategorier med høy innovasjonstakt og korte erstatningssykluser, er vi eksponert mot de raskest voksende salgskanalene og kategoriene, sier Semlitsch.
Komplett Group ytrer også et mål om at sirkulære produkter og tjenester skal utgjøre minimum 15 prosent av dets totale inntekter innen 2028. Samtidig skal man redusere utslippene i en jevn takt, mot målet om å bli netto utslippsfri innen 2040.
Her er flere høydepunkter fra rapporten:
- Komplett Group vil øke salget av tilliggende kategorier som hvitevarer og telekom.
- Konsernet forventer vekst i kjernekategorier som gaming og gaming-relaterte produkter.
- Netonnet skal fortsette vekstplanen med fysiske butikker i tråd med sitt omnikanal-konsept.
- Servicetilbudet skal styrkes, og flere abonnementsordninger lanseres.
- Konsernets kundebase innen B2B og distribusjon skal økes.