ANNONSE

Komplett skal nå 20 milliarder innen 2028: "Et fundamentalt attraktivt marked"

Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett // Foto: Komplett
Visse kategorier forventes å styrke deres markedsposisjon de kommende årene.
Linn Adine Andersen

Torsdag morgen presenterte Komplett sine strategiske ambisjoner og finansielle mål, i anledning kapitalmarkedsdagen. Og selskapet sikter høyt.

Konsernet uttaler nemlig at de, i perioden 2026-2028, skal være blant de mest lønnsomme i sin bransje, og at de skal vokse raskere enn markedet øvrig.

Uttalelsen skjer tre uker etter at Komplett la frem sine resultater for fjerde kvartal og dermed helåret 2023, en rapport som var preget av optimisme, til tross for forventninger om en krevende start på inneværende år.

LES OGSÅ: Komplett med inntekter på 15,8 milliarder i 2023 – men nær milliardtap

"Skalerbar plattform for vekst"

I den definerte perioden har Komplett satt seg følgende mål:

  • Konsernet vil nå en omsetning på minimum 18-20 milliarder kroner.
  • De vil nå en EBIT-margin på minst 3-4 prosent.
  • ... og en cash conversion på over 70 prosent.
ANNONSE

Vi vil utnytte våre stordriftsfordeler for å oppnå bedre innkjøpsbetingelser og kostnadseffektivitet samtidig som vi opprettholder de kjente og kjære merkevarene ut mot kunden.

Dette gir oss en effektiv og skalerbar plattform for vekst, samtidig som vi legger til rette for å opprettholde vår ledende kostnadsposisjon, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett, i en kommentar til rapporten.

Felles teknologiplattform

Videre løftes flere av Komplett-konsernets fordeler. Etter oppkjøpet av Netonnet representerer Komplett Group de selvstendige varemerkene Komplett Services (Komplett, Ironstone og Itegra), Netonnet samt Webhallen.

EBIT-marginen på minimum 3 til 4 prosent skal nås ved å dra nytte av forbedrede innkjøpsbetingelser og stordriftsfordeler. Komplementert med kostnadstiltak vurderer konsernet at de skal klare å opprettholde en bransjeledende posisjon. Man ser også muligheter for vinne på salg av egne merkevarer og service-tjenester, som kan bidra til en løftet margin.

Noen funksjoner sentraliseres, som for eksempel det kommersielle teamet og deres felles plattform for teknologi, analyse og data. Samtidig beholder varemerkene sine respektive varelager- og logistikksystemer.

Selv om markedene fortsatt forventes å være utfordrende, er vi posisjonert i et fundamentalt attraktivt marked støttet av sterke underliggende drivere. Med vår nettbaserte forretningsmodell og tilstedeværelse i kategorier med høy innovasjonstakt og korte erstatningssykluser, er vi eksponert mot de raskest voksende salgskanalene og kategoriene, sier Semlitsch.

Komplett Group ytrer også et mål om at sirkulære produkter og tjenester skal utgjøre minimum 15 prosent av dets totale inntekter innen 2028. Samtidig skal man redusere utslippene i en jevn takt, mot målet om å bli netto utslippsfri innen 2040.

Her er flere høydepunkter fra rapporten:

  • Komplett Group vil øke salget av tilliggende kategorier som hvitevarer og telekom.
  • Konsernet forventer vekst i kjernekategorier som gaming og gaming-relaterte produkter.
  • Netonnet skal fortsette vekstplanen med fysiske butikker i tråd med sitt omnikanal-konsept.
  • Servicetilbudet skal styrkes, og flere abonnementsordninger lanseres.
  • Konsernets kundebase innen B2B og distribusjon skal økes.

Del artikkel: