ANNONSE

Kompletts vanskelige start på året: Tapte 89 millioner før skatt

Jaan Ivar Semlitsch, konernsjef i Komplett Group. // Foto: Komplett Group
Komplett har blikket rettet mot de langsiktige resultatene når første kvartal leverer negative resultater.
Linn Adine Andersen

Onsdag morgen står Komplett Group klare med sin første kvartalsrapport for regnskapsåret 2024. Og året starter med en nedgang.

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch forklarer at de finansielle resultatene i første kvartal er ned sammenlignet med samme periode i fjor, grunnet økende konkurranse i markedet, fallende etterspørsel samt "noe kostnadsinflasjon".

Han er likevel positiv og sikker på en forventet økt kjøpekraft i andre halvdel 2024 vil sikre mer positive resultater senere i året. Konsernet innleder meldingen om kvartalsrapporten slik:

"En vanskelig start på året, med uendret langsiktig potensial". 

"Godt posisjonert"

Driftsinntektene faller nærmere 400 millioner fra 3 618 millioner første kvartal i fjor til 3 245 millioner kroner første kvartal i år. Dette er en nedgang på 10,3 prosent.

Bruttomarginen styrkes til 15 prosent i første kvartal, en økning på 0,9 prosentpoeng mot samme periode i fjor.

Det justerte driftsresultatet (ebit) landet på minus 40 millioner kroner. Dette til sammenligning med 9 millioner kroner første kvartal 2023. Resultatet før skatt viser minus 89 millioner kroner.

ANNONSE

Gjeldsgraden øker, likviditeten er fremdeles under kontroll, understreker konsernet.

I første kvartal oppnådde vi god fremgang med våre langsiktige initiativer for vekst og lønnsomhet, men utfordrende markeder fortsetter å påvirke resultatene våre på kort sikt. Økt forventet kjøpekraft blant forbrukere forventes å ha en positiv effekt i andre halvår, og kostnadstiltak og salgsarbeid forventes å ha en tiltagende effekt gjennom året, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett ASA.

Videre skriver konsernet at konkurransen i bransjen har spisset seg til i kvartalet, hvilket har ført til økt kampanjeaktivitet og lagt press på marginene.

Tiltak for å bedre de operasjonelle og finansielle resultatene er forsterket. Også åpningen av nye butikker skal ha bidratt til den negative utviklingen i første kvartal. Det forventes at effekten av disse tiltakene vil øke gjennom året.

LES OGSÅ: Netonnet-sjefene om åpningen av sin største butikk i Norge: "Et ursterkt konsept"

Vi er nøye med å ta de riktige valgene, ikke bare i et kortsiktig perspektiv for å beskytte marginene våre, men også for å styrke posisjonen vår på lengre sikt. Som pionerer innen "online-first", med tilstedeværelse i kategorier med korte sykluser for innovasjon og utskifting, er vi godt posisjonert i de raskest voksende salgskanalene og kategoriene, legger Semlitsch til.

Vanskeligst i Sverige

Innen sine B2C-virksomheter ble nedgangen i første kvartal på 9,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Denne delen av virksomheten dro inn 2 265 millioner kroner, ned fra 2 503 millioner første kvartal i fjor.

Nedgangen var størst i Sverige, og det er dette markedet hvor kjøpekraften er lavest. I Norge ser man derimot det som kan være lyset i enden av tunnelen, og markedet øvrig viser tegn til forbedring, skriver konsernet.

I tillegg til at salgsnedgangen, som ble observert i andre halvdel av desember, fortsatte inn i 2024, beskriver Komplett Group også færre produktlanseringer i deres kjernekategorier som en årsak til salgsnedgangen første kvartal.

Del artikkel: