Gjeldsgraden øker, likviditeten er fremdeles under kontroll, understreker konsernet.
I første kvartal oppnådde vi god fremgang med våre langsiktige initiativer for vekst og lønnsomhet, men utfordrende markeder fortsetter å påvirke resultatene våre på kort sikt. Økt forventet kjøpekraft blant forbrukere forventes å ha en positiv effekt i andre halvår, og kostnadstiltak og salgsarbeid forventes å ha en tiltagende effekt gjennom året, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett ASA.
Videre skriver konsernet at konkurransen i bransjen har spisset seg til i kvartalet, hvilket har ført til økt kampanjeaktivitet og lagt press på marginene.
Tiltak for å bedre de operasjonelle og finansielle resultatene er forsterket. Også åpningen av nye butikker skal ha bidratt til den negative utviklingen i første kvartal. Det forventes at effekten av disse tiltakene vil øke gjennom året.
LES OGSÅ: Netonnet-sjefene om åpningen av sin største butikk i Norge: "Et ursterkt konsept"
Vi er nøye med å ta de riktige valgene, ikke bare i et kortsiktig perspektiv for å beskytte marginene våre, men også for å styrke posisjonen vår på lengre sikt. Som pionerer innen "online-first", med tilstedeværelse i kategorier med korte sykluser for innovasjon og utskifting, er vi godt posisjonert i de raskest voksende salgskanalene og kategoriene, legger Semlitsch til.
Vanskeligst i Sverige
Innen sine B2C-virksomheter ble nedgangen i første kvartal på 9,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Denne delen av virksomheten dro inn 2 265 millioner kroner, ned fra 2 503 millioner første kvartal i fjor.
Nedgangen var størst i Sverige, og det er dette markedet hvor kjøpekraften er lavest. I Norge ser man derimot det som kan være lyset i enden av tunnelen, og markedet øvrig viser tegn til forbedring, skriver konsernet.
I tillegg til at salgsnedgangen, som ble observert i andre halvdel av desember, fortsatte inn i 2024, beskriver Komplett Group også færre produktlanseringer i deres kjernekategorier som en årsak til salgsnedgangen første kvartal.