Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kompletts vanskelige start på året: Tapte 89 millioner før skatt

Jaan Ivar Semlitsch, konernsjef i Komplett Group. // Foto: Komplett Group
Komplett har blikket rettet mot de langsiktige resultatene når første kvartal leverer negative resultater.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Onsdag morgen står Komplett Group klare med sin første kvartalsrapport for regnskapsåret 2024. Og året starter med en nedgang.

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch forklarer at de finansielle resultatene i første kvartal er ned sammenlignet med samme periode i fjor, grunnet økende konkurranse i markedet, fallende etterspørsel samt "noe kostnadsinflasjon".

Han er likevel positiv og sikker på en forventet økt kjøpekraft i andre halvdel 2024 vil sikre mer positive resultater senere i året. Konsernet innleder meldingen om kvartalsrapporten slik:

"En vanskelig start på året, med uendret langsiktig potensial". 

"Godt posisjonert"

Driftsinntektene faller nærmere 400 millioner fra 3 618 millioner første kvartal i fjor til 3 245 millioner kroner første kvartal i år. Dette er en nedgang på 10,3 prosent.

Bruttomarginen styrkes til 15 prosent i første kvartal, en økning på 0,9 prosentpoeng mot samme periode i fjor.

Det justerte driftsresultatet (ebit) landet på minus 40 millioner kroner. Dette til sammenligning med 9 millioner kroner første kvartal 2023. Resultatet før skatt viser minus 89 millioner kroner.

ANNONSE

Gjeldsgraden øker, likviditeten er fremdeles under kontroll, understreker konsernet.

I første kvartal oppnådde vi god fremgang med våre langsiktige initiativer for vekst og lønnsomhet, men utfordrende markeder fortsetter å påvirke resultatene våre på kort sikt. Økt forventet kjøpekraft blant forbrukere forventes å ha en positiv effekt i andre halvår, og kostnadstiltak og salgsarbeid forventes å ha en tiltagende effekt gjennom året, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett ASA.

Videre skriver konsernet at konkurransen i bransjen har spisset seg til i kvartalet, hvilket har ført til økt kampanjeaktivitet og lagt press på marginene.

Tiltak for å bedre de operasjonelle og finansielle resultatene er forsterket. Også åpningen av nye butikker skal ha bidratt til den negative utviklingen i første kvartal. Det forventes at effekten av disse tiltakene vil øke gjennom året.

LES OGSÅ: Netonnet-sjefene om åpningen av sin største butikk i Norge: "Et ursterkt konsept"

Vi er nøye med å ta de riktige valgene, ikke bare i et kortsiktig perspektiv for å beskytte marginene våre, men også for å styrke posisjonen vår på lengre sikt. Som pionerer innen "online-first", med tilstedeværelse i kategorier med korte sykluser for innovasjon og utskifting, er vi godt posisjonert i de raskest voksende salgskanalene og kategoriene, legger Semlitsch til.

Vanskeligst i Sverige

Innen sine B2C-virksomheter ble nedgangen i første kvartal på 9,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Denne delen av virksomheten dro inn 2 265 millioner kroner, ned fra 2 503 millioner første kvartal i fjor.

Nedgangen var størst i Sverige, og det er dette markedet hvor kjøpekraften er lavest. I Norge ser man derimot det som kan være lyset i enden av tunnelen, og markedet øvrig viser tegn til forbedring, skriver konsernet.

I tillegg til at salgsnedgangen, som ble observert i andre halvdel av desember, fortsatte inn i 2024, beskriver Komplett Group også færre produktlanseringer i deres kjernekategorier som en årsak til salgsnedgangen første kvartal.

Del artikkel: