Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kraftig nedgang for friluftskjempen – “lever ikke i et vakuum”

Eric Sandtrø, gründer av og daglig leder i Fjellsport.
Fjellsport
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Rekordårene er over.

ANNONSE

Overraskende tilbakegang – slik beskriver daglig leder i Fjellsport, Eric Sandtrø, resultatene til den populære nettbutikken når regnskapet for 2022 står klart.

Etter to rekordår faller Fjellsports omsetning fra 881 millioner kroner i 2021 til 810 millioner i 2022. Overskuddet faller også drastisk fra rekordhøye 98 millioner kroner i 2021 til et tap på 700 000 kroner i 2022. Dette skriver E24.

Det ble helt klart større endringer enn vi trodde. Kombinasjonen av mindre etterspørsel, for store varelagre hos både oss og konkurrentene, med påfølgende prispress og kampanjer, var tøff, sier Sandtrø til avisen.

Fjellsport er ikke alene om å ha sittet på for store varelagre den siste tiden. Både XXL og Derute har meldt om store kampanjer for å tømme lagrene og spesielt førstnevnte har gått bredt ut med kunngjøringer om at lageret skal tømmes. Dette påvirker hele bransjen, påpeker Sandtrø, som legger til at Fjellsports produktmarginer ble redusert med fem prosent over natta.

Vi fokuserer stort sett på oss selv, samtidig lever vi ikke i et vakuum. Når Norges største sportsbutikk erklærer at "varer for 500 millioner SKAL ut", så gjør det noe med prisbildet, folks oppfatning og konkurransesituasjonen generelt. Situasjonen smittet helt klart over på alle andre aktører også, og det blir spennende å se når bransjen er tilbake til normalen, sier Sandtrø.

Styrker kompetansen og posisjonen

Tidligere i sommer kunngjorde Fjellsport og Skitt Fiske at de to nettbutikkene skal fusjonere. Samtidig som man beholder egne merkevarer og planlegger å fortsette egne satsinger separat, skal sammenslåingen styrke deres posisjoner i et krevende marked.

Kravene til nettbutikker blir stadig tøffere og det vil bare fortsette. Ved å slå oss sammen ønsker vi å bli enda litt flinkere på områder hvor det er en fordel å være større. Dette er blant annet innen logistikk, IT-systemer, økonomi, innkjøpsmakt og ikke minst alle muligheter som finnes innen kunstig intelligens, performance markedsføring, med mer, fortalte Sandtrø til Netthandel i juni.

LES OGSÅ: Eric Sandtrø avslører: Derfor slår nettbutikkene seg sammen

Del artikkel: