Det er ikke mer enn knappe to måneder siden Netthandel intervjuet lederen i spissen for den nye shoppingappen Bandit, Markuss Rozins.
Appen, som i et Tiktok-lignende univers knytter forbrukerne direkte med leverandører, kunne da melde om en svært god oppstart og et social commerce-konsept som, inspirert av suksessen Pinduoduo, forhåpentligvis skulle skape vei for en blivende trend i Norge.
LES OGSÅ: "The King of Discounts" leder den hete shopping-appen Bandit
Brått ser det imidlertid veldig dystert ut.
Forrige uke meldte nemlig Shifter at Bandit er i en økonomisk krise. Onsdag kveld skal fristen for å hente friske midler ha løpt ut – midler som kunne reddet Askeladden & Co-konseptet fra konkurs.
Det er med tungt hjerte jeg må informere om at vi ikke har klart å sikre innsamling fra VCer i tide (til tross for mange lovende spor) og Bandit er nå på randen av konkurs. Vi regner med at vi vil gå tom for driftskapital innen neste uke. Dette er en utrolig smertefull situasjon for alle oss som har dedikert så mye av vår tid, energi og ressurser til Bandit, står det skrevet i et brev Rozins skal ha sendt ut til investorer forrige uke.
Fremdeles ingen oppdatering
Martin Schütt, managing partner i Askeladden & Co, fortalte til Shifter at selskapet er i en krevende posisjon. Bandit trenger kapital, ellers må selskapet begjære oppbud. Årsaken skal være mangelen på kunder – de har rett og slett ikke mange nok.
Hvis noen vil overta Bandit og gi det fornyet styrke, så ønsker vi å legge til rette for det. Askeladden & Co vil ikke skyte inn mer kapital, og det er heller ikke modellen vår, fortalte Schütt.
Likevel skal det kunne skimtes noe lys i enden av tunnelen. Ifølge Shifter skal det fremdeles pågå diskusjoner med potensielle investorer som kan sikre videre drift.
Når Netthandel tar kontakt med Rozins for en oppdatering, får vi følgende svar.
Aktivt pågående samtaler, ingen oppdatering å dele ennå, skriver Rozins til Netthandel.
Et kort og konsist svar, som om ikke annet bekrefter at det fremdeles kan være håp for det friske innpustet av en social commerce-app i den norske netthandelsbransjen.