ANNONSE

Kritisk til moms på brukt: “Trenger elbilpolitikk for klesbransjen”

Bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.
Foto: Bergans
– For å få til det grønne skiftet må handelsaktører som oss komme på banen.
Elisabeth Dahl Skjervheim
ANNONSE

Gjenbruk og reparasjon er ikke å regne som nye tradisjoner for Bergans. Den norske friluftsgiganten har tilbudt reparasjon av Bergans-klær siden de startet opp for litt over 100 år siden.

Da holdt de til i Odalen, hvor kundene kunne sende klær til reparasjon rett til fabrikken. Siden den gang har Bergans flyttet virksomheten ut av Innlandet og inn til byen. Gjenbruks- og reparasjonstilbudet har ekspandert og selskapet tilbyr nå systue og utleie, redesign, returløsning og bruktsalg ved deres flaggskipbutikk i Oslo.

Det er ganske populært. Det er mange som følger med i bruktsalgshjørnet vi har i butikken. Vi har hatt bruktsalgsarrangementer i alle butikkene våre, blant annet på Black Friday. Da sto det kø utenfor butikken vår klokken syv om morgenen. Kundene stoler på at vi har gått gjennom og kvalitetssikret klærne, forteller bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad før hun legger til:

Men så er det jo spørsmål om betalingsvillighet. Det koster jo en del å reparere. Det er lønnsomheten det går på. Det utgjør per i dag ikke en stor del av omsetningen vår.

Ikke alene i kritikken

For at det skal bli lønnsomt for både kunder og handelsaktører å fortsette satsningen på sirkulær økonomi, mener Ofstad at myndigheten må komme på banen og fjerne momsen på bruktkjøp.

Jeg har jo en tro på at hvis vi skal få til det grønne skiftet, så må handelsaktører som oss komme på banen. Vi må samarbeide med kunden slik at klærne kan vare lenger. Og da må det jo også bli lønnsomt for oss, sier hun og fortsetter:

Vi må knekke koden. Da er jo det å kutte momsen et verktøy som myndigheten har i verktøykassen sin. Vi trenger litt elbilpolitikk for klesbransjen også. Myndighetene må være litt brøytemaskin som lager løype for oss.

Ofstad får godt selskap fra Forbrukerrådet som nylig oppfordret Finansdepartementet til å fjerne momsen på bruktkjøp, slik at enda flere vurderer å legge rimeligere og mer miljøvennlige julegaver under treet.

Driver du en bruktbutikk må du betale moms for hvert eneste produkt du selger. Dette er altså varer som det allerede er betalt moms for, og vi mener det er urimelig at myndighetene trer denne dobbeltavgiften ned over hodet på forhandlerne, sa forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Ofstad forklarer at det er store kostnader rundt både reparasjon og håndtering av brukte klær, i tillegg til momsen. Varene skal fraktes, vaskes, repareres og merkes – og så fraktes igjen.

Det er jo en kostbar tjeneste i utgangspunktet, med folk på jobb, lokaler, reservedeler og maskinpark. Å skifte en glidelås kan koste 700 kroner. Da kan det være enklere, om ikke rimeligere, og kjøpe noe nytt, sier hun og fortsetter:

Det er mange mentale hindringer hos folk, noe som er helt naturlig. Det er fryktelig mye enklere å kjøpe nytt. Skal vi få brukt og reparasjon opp å stå må vi gjøre det enklere og rimeligere – både for forbrukerne og for oss i handelen.

Til tross for at det ofte kan være både billigere og enklere å handle nytt, viser en fersk undersøkelse utført av YouGov for Forbrukerrådet at hele 65 prosent av de som ønsker å gi bort brukte julegaver i år, gjør det nettopp for å spare penger. Samtidig blir vi stadig mer positive til å både gi og motta brukte gaver.

Det er synd at det skal være moms på tjenester som man ønsker mer av, sier Ofstad avslutningsvis.

LES OGSÅ: Flere ønsker seg brukte julegaver – en økning på 5 prosent

LES OGSÅ: Norge på brukthandelstoppen – men én forbrukergruppe svikter

Del artikkel: