I februar kunne Lindex fortelle at de nok en gang hadde slått gamle rekorder. I 2023 bikket nemlig moteselskapets driftsresultat én milliard svenske kroner – og det er ingen tvil å skimte om at selskapet vil fortsette i en retning av lønnsom vekst.
Men det er ikke bare finansielle rekorder Lindex setter.
Nylig kunne de nemlig meddele at selskapet i løpet av 2023 reduserte sitt totale utslipp med hele 21 prosent, til tross for en sterk salgsvekst sammenlignet med året før.
Sammenligner man med 2017 er utslippene redusert med 41 prosent.
Jeg er stolt over å se at vi, til tross for den globale usikkerheten som ennå foregår, klarte å fremskynde fremgangen i å oppfylle bærekraftløftet vårt om å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner, samtidig som vi også vokser både bærekraftig og lønnsomt, kommenterte Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex, når selskapet slapp sin bærekraftsrapport for 2023.
Andre høydepunkter fra rapporten er blant annet at 42 prosent av Lindex' sortiment har minst 15 prosent resirkulert innhold, og at selskapet har fremskyndet sin forpliktelse til den sirkulære økonomien ved å inngå en langsiktig samarbeidsavtale finske Infinited Fibre Company – som produserer det patenterte fiberet Infinna.
Andre aktører som H&M Group og Zalando har også tidligere investert i eller inngått samarbeid med det finske selskapet.
LES OGSÅ: Lindex med nok et rekordresultat – bikket milliarden: “Sikter høyere”
"Har som regel forretningsmessige fordeler"
I bærekraftsrapporten kan vi dessuten se at Lindex satsing på bærekraftige ikke kun gjelder løsninger som handler om miljøet.
Også innen sosial bærekraft, altså for eksempel å sikre minstelønn og trygge arbeidsforhold for fabrikkarbeidere, rapporteres tiltak gjennomført i løpet av fjoråret.
Et utslippskutt på 21 prosent er likevel imponerende, og vi biter oss merke i at dette har skjedd samtidig som kjeden vokser og selger mer enn aldri før.
Hva koster det egentlig å gjøre slike investeringer for fremtiden? Vi spurte Lindex' PR Project Manager, Hanne Wergeland, som ikke akkurat kan gi svaret på nøyaktig hva det koster.
Vi måler foreløpig ikke nøyaktig hva klima- og bærekraftsarbeidet koster i kroner og øre, forteller Wergeland, til Netthandel.
Ved å integrere bærekraft i forretningsbeslutningene og ikke legge det til side, har vi mulighet til å påvirke våre daglige beslutninger – det kan handle om designvalg, materialvalg, valg av leverandører og lignende, legger hun til.
Ifølge Wergeland kan Lindex bøte på et grønnere, men dyrere materialvalg, ved å ta kreative designvalg.
Vi jobber også strategisk med materialene våre for å kunne gjøre større bestillinger og dermed redusere kostnader, til eksempel. Investeringer vi gjør knyttet til bærekraftstrategien har som regel forretningsmessige fordeler, du finner dem ved å gjøre bærekraft til en integrert del av virksomheten, sier hun.
"Høy grad av tillit"
Ifølge rapporten lener Lindex seg på en rekke tech-løsninger og kunstig intelligens for å kunne redusere utslippene desto mer.
Blant disse løsningene er 3D-design.
Vår barneavdeling designer nå i 3D, i ulike grader. Det høyeste nivået designer hele plaggene i 3D. Dette har bidratt til en reduksjon i antall fysiske produktprøver med 15 prosent mellom årene 2019 til 2022. Vi øker bruken av 3D-design i flere produktgrupper etter hvert som vi går videre, skriver Lindex i sin rapport.
En digital forsyningskjede skal dessuten ytterligere digitaliseres. Et arbeid som sannsynligvis få kunder får med seg – men det betyr ikke at brekraftsarbeidet øvrig går ubemerket hen.
Vi får mange tilbakemeldinger fra våre kunder angående vårt bærekraftarbeid og vi vet at det settes pris på. Vi ser fra våre hyppige kundeundersøkelser at Lindex har en høy grad av tillit til spørsmålet om bærekraft, sier Wergeland.