Nøyaktig hva er det forbrukerne planlegger å kjøpe frem til jul? Det har Prisjakt forsøkt å finne ut av i sitt forbrukerkompass for fjerde kvartal.
I undersøkelsen, som for øvrig også konkluderer med at nordmenn vil bruke mer penger på årets Black Friday enn i fjor, kommer det frem at den gjennomsnittlige forbrukeren planlegger å bruke 16 905 kroner på fysiske varer i løpet av fjerde kvartal. Dette er 8029 kroner mer enn i samme kvartal i fjor.
Så – hva er det de skal bruke pengene på? Og legges pengene igjen i de fysiske eller digitale butikkassene?
Ifølge Forbrukerkompasset Q4 vil de aller fleste nordmenn handle mest i fysiske butikker i kvartalet, faktisk hele 46 prosent svarer dette. 24 prosent planlegger å fordele shoppingen jevnt mellom fysiske og digitale butikker, mens 16 prosent vil handle mest på nett – og 11 prosent kun i fysiske butikker.
På toppen av lista over hva nordmenn vil handle den kommende tiden ligger ikke overraskende mote, klær og tilbehør. Den kategorien som har gjort størst byks fra fjoråret er imidlertid renovering og bygg. Ta en titt på Prisjakts komplette oversikt nedenfor.
Dette planlegger forbrukere å kjøpe i fjerde kvartal (forandring sammenlignet med Q4 i fjor i prosentpoeng)
- Mote, klær og tilbehør – 52% (+4)
- Sport og fritid – 35% (+4)
- Skjønnhet og helse – 31% (+5)
- Bøker og media – 28% (+4)
- Hjemmeelektronikk – 24% (+3)
- Renovering og bygg – 23% (+8)
- Møbler og interiør – 20% (+4)
- Barneartikler og leker – 18% (+2)
- Kjøretøy og tilbehør – 14% (+5)
- Husholdningsapparater og hvitevarer – 12% (+2)