I våres tok Netthandel en prat med Kåre Jevanord i Power International om trendfenomenet liveshopping. Etter flere suksesser utenlands var han sikker på at denne måten å handle på bare ville vokse seg større.
Og det hadde han rett i. Forrige uke gjorde Power Norge virkelig suksess med et liveshopping-show gjestet av influenserne Oskar Westerlin og Kayyne i deres butikk på Lille Grensen i Oslo.
På få timer ble tidligere omsetningsrekord knust og man dro inn over 17 millioner kroner.
Vi hadde i snitt 10.000 seere, og solgte blant annet ut hundre TV-er på ett minutt. Dette er en enorm suksess for oss, og jeg er ikke i tvil om at dette er en netthandelstrend som er kommet for å bli, sier Anders Nilsen, sjef for Power Norge, i en pressemelding.
Showet startet med at en av de oppmøtte fikk tømme butikken for varer på to minutter. I tillegg til de oppmøtte i butikken fulgte godt over 10 000 seere med på nett.
Vi har lenge ønsket å se nærmere på er hvordan vi kan integrere butikkene mer i liveshopping-sendingene, og for første gang sendte vi live fra Power Lille Grensen. Det viste seg å bli en gigantisk suksess, og det skal vi bygge videre på fremover. Denne gangen fylte vi hele Lille Grensen i Oslo sentrum med mennesker, i tillegg til at titusentalls mennesker fulgte med på sendingene på Facebook og TikTok, sier Nilsen.
LES OGSÅ: Trodde du liveshopping var dødt? Tro om igjen: "Gigantisk suksess"
"Gigantindustri"
Også Nilsen stemmer i Jevanords påstand. Liveshopping er kommet for å bli – også i Norge.
Konseptet er jo ikke helt ulik gode, gamle TV-shop i måten å vise frem produktene på, men selvsagt tilpasset dagens kanaler og teknologi. Det er underholdning og gode tilbud i ett, og det har virkelig slått an, sier Nilsen, før han uttaler videre:
I Kina står liveshopping for 10 prosent av det totale salget innen e-handel. Det er i ferd med å utvikle seg til en gigantindustri, men så langt har ikke vært europeerne vært like modne for konseptet. Nå føler vi oss frem for å finne en mal som passer det skandinaviske markedet, og vi tror vi er i ferd med å knekke koden.