Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lyko leverer nok et sterkt kvartal: ”Vokser kraftig”

Rickard Lyko, gründer og CEO i Lyko.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Investerer tungt i både markedsføring og sitt nye lager.

ANNONSE

Fortsatt sterk tilvekst og forbedret lønnsomhet i Norden. Det melder den svenske sminkeaktøren Lyko torsdag morgen når selskapet presenterer sine tall for tredje kvartal 2023.

Tilveksten øker med 25,7 prosent i kvartalet og nettoomsetning ender på 705,1 millioner svenske kroner. Resultatet tar imidlertid en nedtur og ender på 6,8 millioner kroner i perioden, en nedgang på over 54 prosent mot samme periode i fjor.

Norden fortsetter å vokse kraftig og vi øker tilveksten med 25,3 prosent og ebit-marginalen til 10,8 prosent. Jeg er stolt over at vi fortsetter å presentere et positivt resultat samtidig som vi investerer tungt i markedsføring og infrastruktur. I kvartalet har vi fortsatt å kjøpe mye markedsføring og resultatet av disse investeringene er vi overbeviste om at vi vil se fremover og vårt langsiktige mål, å bli top of mind innen skjønnet i alle våre markeder, består selvsagt fremdeles, sier gründeren Rickard Lyko i en kommentar.

I kvartalet investerte Lyko dessuten for første gang hardt i bred media i Danmark, og her ser gründeren store muligheter for å ta markedsandeler.

LES OGSÅ: Lyko trapper opp i hurtigvoksende marked – med ny storsatsing

Vokser mest i Finland

I Tyskland, Nederland og Polen fortsetter også veksten. Her vokser Lyko med 52,2 prosent i kvartalet samtidig som sortimentet spisses for å kunne treffe de lokale markedene på best mulig måte.

Alt går etter planen, men det gjenstår en del tilpasninger før vi er klare for å sette opp farten også her, sier Rickard Lyko.

Det finske markedet stikker seg dog ut som det beste dette kvartalet. Her økte salgsveksten med hele 140 prosent i kvartalet, sammenlignet med samme periode i fjor.

Klar for årets heteste periode

Lyko virker også ekstremt klare for salgsperioden som ligger foran bransjen. På Singles Day den 11. november åpner man dørene til flaggskipsbutikken, eller FABship Store som Lyko kaller det, ved Sergels Torg i Stockholm.

Butikkåpningen blir samtidig starten på årets peak-periode og hele organisasjonen er nå på tå for å kunne lykkes med de siste forberedelsene innen Black Week og julehandelen, sier Rickard Lyko.

Peak-perioden har vel forsåvidt allerede startet for Lyko, som kan merke sin mest eksklusive adventskalender utsolgt. Samtlige 1700 eksemplarer var solgt etter en drøy time da den ble sluppet i begynnelsen av oktober. Hele 37 000 kunder stod i kø for å få fatt i kalenderen.

I kvartalet har Lyko investert 91 millioner svenske kroner i sitt nye automatiserte lager på Vansbro. Lageret skal mer enn doble kapasiteten og være i drift innen fjerde kvartal 2025. Dessuten er første 3PL-kunde rullet ombord.

Vi har i kvartalet igangsatt vår første tredjeparts-logistikk-kunde, hvilket har gått veldig bra og de er veldig fornøyde med både innflytting og vår løsning, sier Rickard Lyko.

LES OGSÅ: Lyko satser som 3PL-aktør: "Vi er best i skjønnhetsbransjen"

Del artikkel: