ANNONSE

Lyko med kraftposisjon i Norden: Omsatte 824 millioner første kvartal

Rikard Lyko, gründeren av det svenske skjønnhetsmerket Lyko. // Foto: Lyko
Ser gode forutsetninger for å ta markedsandeler i Norden.
Linn Adine Andersen

Det er resultatuke og blant de som står klare med sin kvartalsrapport torsdag morgen er Lyko. Den svenske skjønnhetsaktøren annonserte nylig at de skal åpne sin fjerde butikk i det norske markedet, og i rapporten bekreftes det at butikkene utgjør et "suverent" kompliment til deres e-handel.

Med tittelen Norden har nådd et nytt nivå er det liten tvil om at Lykos gründer, Rikard Lyko, er fornøyd med starten på året. I en melding skriver han dessuten at han er stolt av å presentere tallene for første kvartal, 2024.

Så la oss ta en titt på regnskapet. I første kvartal omsetter Lyko for 824 millioner svenske kroner. Dette er en økning på 21,2 prosent mot samme periode i fjor. Og etter at driftskostnadene er trukket fra, viser selskapet til en EBIT-margin på 1,9 prosent – nøyaktig det samme som første kvartal i fjor.

ANNONSE

1,9 prosent i i EBIT-margin står seg godt mot de tøffe sammenligningstallene vi møter fra fjoråret, sier Rikard Lyko i meldingen.

Videre står det klart at EBIT øker til 15,8 millioner, opp fra 13,2 millioner samme periode i fjor. Resultatet ender imidlertid på minus 9,9 millioner, en nedgang på 17,4 millioner fra første kvartal i fjor.

Første kvartal er resultatmessig årets minste, sier Rikard Lyko, og kommenterer ikke videre resultatet i seg.

Men det refereres til at Lyko har gjort en rekke investeringer, som kan forklare underskuddet. Deriblant har vi satsingen i det norske og finske markedet, jakten på nye attraktive markeder i Europa samt etableringen av en lagerhub i Berlin, utviklingen av AI-assistenten Lyko AI, og sist men ikke minst utvidelsen av lageret på Vansbro – hvor selskapet skal triple lagerkapasiteten.

LES OGSÅ: Lyko passerer 3 milliarder: “Nå sikter vi mot neste milliard”

Finland øker 88 prosent

Videre forteller gründeren at Norden leverer en sterk tilvekst på 24 prosent og at de nordiske markedene i første kvartal øker EBIT med 48 prosent til 90,6 millioner svenske kroner. Her styrkes EBIT-marginene til 11,9 prosent.

Vi ser fortsatt gode forutsetninger for å ta markedsandeler i Norden, og vi har valgt å prioritere tilvekst. Butikkene går fortsatt veldig bra og utgjør et suverent kompliment til e-handelen, kommenterer han.

I Finland går det spesielt bra.

Suksessen i Finland fortsetter, hvor over 500 stod i kø da vi åpnet vår nye butikk i Åbo i april. Totalt har vi sett en vekst på 88 prosent i første kvartal sammenlignet med året før. Vi har også kunngjort at vi vil åpne vår fjerde butikk i Norge, på en AAA-plassering i Bergen, til høsten, sier Rikard Lyko.

LES OGSÅ: Lyko med offensiv Norge-satsing – åpner nytt "landemerke" i byen

Eget selger godt

Også Lykos egne varemerker fortsetter å selge godt.

Totalt sett stod egne varemerker for 6,3 prosent av salget sammenlignet med 5,1 prosent samme kvartal i fjor, kommenterer gründeren.

Del artikkel: