ANNONSE

Manglende arbeidskraft i logistikk- og transportbransjen vil vedvare

Lars Persson, nordisk salgssjef i Descartes. // Foto: Descartes
Slik vil 2024 bli seende ut for logistikk- og transportbransjen.
Elisabeth Dahl Skjervheim

Ifølge Lars Persson, nordisk salgssjef i Descartes, har 2023 vært et år for overgang for logistikk- og transportbransjen. Overgangen skal likevel fortsette inn i 2024, et år hvor avtagende økonomisk vekst og økte kostnader vil fortsette å presse bransjen inn i produktivitet og fornying.

ANNONSE

Persson peker på fire trender som vil gjøre seg gjeldene inn i det nye året og hvordan beslutningstakere bør tilpasse seg disse trendene for å dra nytte av overgangen.

Han trekker frem manglende arbeidskraft i logistikk- og transportbransjen som en utfordring som ikke vil avta i løpet av det kommende året.

Å finne kvalifisert personale vil være en utfordring også i 2024. Det er en generell mangel på tilgjengelig arbeidskraft i alle bransjer, og arbeidstakere vil fortsette å flytte mellom bransjer for å finne de høyeste lønnsnivåene eller de mest gunstige arbeidsforholdene, sier Persson og fortsetter:

Logistikk- og transportbransjen må fokusere på strategier for å beholde personalet og innføre mer automatisering, slik at arbeidsplassen oppleves mer moderne.

Videre påpeker han at stigende kostnader til arbeidskraft, drivstoff og investeringer vil tvinge bransjen til å kutte kostnader mer effektivt.

Økt fokus på kundeopplevelse og elektronisk kundekontakt

Inn i det nye året vil vi ifølge Persson også se et tydeligere skifte fra kundeservice til kundeopplevelse – noe som innebærer mer kravstore kunder.

Logistikk- og transportbedrifter må sikre at de kan bestille smalere tidsvinduer på en nøyaktig og kostnadseffektiv måte. Dette bidrar til å oppfylle leveringsløftene og engasjere kunden elektronisk gjennom hele leveransen, sier Lars Persson og legger til:

De som benytter seg av en tredjepartsleverandør bør forvente samme evne til å integrere booking- og sporingsdata som hos kunden.

Som et resultat av dette mener Persson at en fjerde trend vil vokse frem: et større fokus på å utnytte nye logistikkbaserte forretningsmodeller og elektronisk kundekontakt.

Transport- og logistikkbransjen går fra faste leveringssykluser for B- og C-kunder til hybridruter som kombinerer faste leveranser for sine A-kunder, med dynamiske leveranser for B- og C-kunder. Miljøvennlige leveringsalternativer vil også påvirke logistikk- og transportvirksomheter, sier Persson avslutningsvis.

LES OGSÅ: Norgesgruppen og Meny signerer med amerikansk logistikkjempe

Del artikkel: