Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norgesgruppen og Meny signerer med amerikansk logistikkjempe

Vegard Kjuus, adm. dir. i Meny, befarer de nye lokalene til Menys netthandelssatsing.
Foto: Meny
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Vi måtte analysere forsyningskjeden og lagerkapasiteten vår".

 

 

ANNONSE

Den amerikanske logistikkaktøren Manhattan Associates tar sitt første steg inn på det norske markedet når en avtale med Norgesgruppen og mer spesifikt Meny, er signert.

I slutten av oktober delte Meny nyheten om at de vil etablere et netthandelslager på 13 000 kvadratmeter i Oslo. Lageret skal betjene deres nettkunder, som i 2022 sørget for en omsetning på 728 millioner kroner hos Meny.no.

LES OGSÅ: Hun leder Menys nettsatsing: "Tror på betydelig vekst"

Som et svar på den forventede etterspørselen i nettbutikken, er vi i ferd med å bygge et nytt netthandelsvarehus som vil forbedre kundeservicen i hele hovedstadsområdet. Med det nye anlegget vil vi få et enda større utvalg, inkludert ferskvarer, bakeri, ferdigmat og håndkuttet kjøtt, fisk og ost – alt av høy kvalitet, sier Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny.

For å kunne sørge for at alt går smertefritt har Norgesgruppen valgt å samarbeide med Manhattan Associates. Ifølge Per Ola Drøpping er implementeringen av deres løsninger en direkte respons på at nettsegmentet fortsetter å vokse.

Vi måtte analysere forsyningskjeden og lagerkapasiteten vår for å holde tritt med kundenes forventninger, både online og i butikk. Med et så ekspansivt nettverk av butikker og en stadig mer aktiv kundebase på nett, er det en fulltidsutfordring å møte kundenes ofte krevende forventninger, sier Drøpping.

Attraktivt marked

I sin portefølje har Manhattan Associates handelskjemper som Carrefour, Monoprix og El Corte Ingles. Selskapet er notert på Nasdaq-børsen i USA – og samarbeidet med Norgesgruppen og Meny er altså deres første i Norge.

Men, en tydelig beskjed fra selskapets Norden-sjef, Craig Summers, gjør det klart at det høyst sannsynlig ikke er det siste vi ser av den amerikanske logistikkaktøren.

Norge er et langstrakt land, der de geografiske forholdene gjør at ikke alle har tilgang til like spennende varer overalt. I tillegg er nordmenn kvalitetsbevisste forbrukere. Derfor ser vi på Norge, og resten av Norden, som attraktive markeder for oss å komme inn i, sier Norden-sjef Craig Summers i Manhattan Associates.

I tillegg til Norgesgruppen skal Manhattan Associates ha inngått avtaler med Ica i Danmark og Hagar på Island.

Del artikkel: