ANNONSE

Møbel- og interiørsalget står stille: Kan bety slutten for de mindre kjedene

Ingrid Thinn Bjerke, bransjedirektør for hus og hjem i Hovedorganisasjonen Virke. // Foto: Virke
Nullvekst for andre året på rad.
Linn Adine Andersen

Virke har undersøkt hvordan det egentlig gikk med flere av handelsbransjene i fjor. Og funnet er en møbel- og interiørbransje som står på stedet hvil i 2023 – for andre året på rad.

Nullveksten skal skyldes de høye rentenivåene og dermed en svekket kjøpekraft hos forbrukerne.

Dette viser at selv om enkeltbransjer i Norge går veldig bra, så er bildet mer nyansert enn som så. Salget av møbler og interiør gikk ned i 2023, men omsetningen blir tilnærmet lik på grunn av høy prisvekst, sier Ingrid Thinn Bjerke, bransjedirektør for hus og hjem i Hovedorganisasjonen Virke.

ANNONSE

"En bransje som ønsker å satse"

Til tross for nedgang i volum sørger altså en prisvekst på 8,9 prosent for at omsetningsnedgangen blant møbelforhandlerne endte på 1,9 prosent. Dette er vesentlig mindre enn forventet, da Virke i fjor spådde at nedgangen ville være på 4 prosent.

Til sammenligning falt møbel- og interiørbransjen med 1,6 prosent i 2022.

Dette bildet stemmer overens med utviklingen i andre kapitalvarebransjer. Når folk får tynnere lommebok, sitter det lenger inne å investere i møbler og interiør. Likevel er dette en bransje som ønsker å satse, og flere av de store aktørene har i løpet av det siste året åpnet nye utsalgssteder, sier Bjerke.

LES OGSÅ: Dansk møbelaktør passerer milepæl i Norge: “Bikket 100 millioner i fjor”

Hun legger til at det finnes grunn til å være bekymret for utviklingen, spesielt når det kommer til de mindre kjedene.

Vi ser at de mindre kjedene sliter. Her snakker vi om viktige arbeidsplasser rundt om i landet, og det vil ha konsekvenser for mange lokalsamfunn om man blir nødt til å legge ned butikker, sier Bjerke.

Del artikkel: