I en pressemelding forteller datatilsynet at det norske forbudet mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram nå blir permanent, samtidig som det utvides til å gjelde hele EU/EØS.
Vi er veldig glade for at Personvernrådet er enige i Datatilsynets vurderinger og utvider forbudet vårt. Målet er at innbyggere over hele Europa vil få bedre personvern, sier direktør i Datatilsynet Line Coll.
I august fattet Datatilsynet et midlertidig vedtak mot adferdsbasert markedsføring på Metas plattformer Facebook og Instagram.
Vedtaket tok sikte på å forhindre Metas ulovlige behandling av personopplysninger gjennom sporing, overvåking og profilering.
I etterkant har Datatilsynet valgt å løfte saken til det europeiske Personvernrådet, som videre har besluttet at det haster med et permanent forbud mot de ulovlige aktivitetene på europeisk nivå.
Nok er nok. Etter over fem år med krenkelse av brukernes grunnleggende personvern, setter Personvernrådet nå ned foten mot Metas manglende respekt for loven, sier leder for internasjonal seksjon, Tobias Judin.
Videre skriver Datatilsynet at Meta har fått klar beskjed om at forretningsmodellen deres og bruken av personopplysninger strider med det europeiske personvernregelverket.
Selskapet har imidlertid ikke innført noen konkrete endringer ennå, og dermed fortsetter de ulovlige aktivitetene fortløpende, sier Datatilsynet avslutningsvis.
LES OGSÅ: Meta får 14 milliarder i rekordbot: ”Svært alvorlig”