Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk netthandelsplattform vil utfordre de store kjempene: "Alt er rigget"

Robert Zwarg, gründer av 24Nettbutikk. // Foto: 24Nettbutikk
"Vi onboarder flere titalls nye nettbutikker månedlig".
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Mystore og Wikinggruppen, som nylig kunngjorde at de går sammen, i tillegg til Shopify, er noen av de større e-handelsplattformene som mange netthandlere helt sikkert har oversikt over. Men det finnes også noen mindre utfordrere som skiller seg ut med egne løsninger.

En av disse er norske 24Nettbutikk, grunnlagt av Robert Zwarg. I 2006 bestemte Zwarg, som er selvlært på programmering, seg for å utvikle sin egen nettbutikk.

Etter to års utviklingsarbeid ble plattformen lansert og i 2011 var han kommet opp i 400 kunder og ansatte den første ved siden av seg selv.

LES OGSÅ: Mystore og Wikinggruppen slår seg sammen – blir Nordens største

ANNONSE

I et intervju med Retailmagasinet forteller han at selskapet idag omsetter rundt 35-40 millioner kroner og at ca 1.000 nettbutikker bruker løsningen. Flest små nettbutikker, noen mellomstore, og man har kunder fra alle bransjer, flest i fashion, sport, hus & hjem.

Jeg har holdt på med handel hele livet. Det jeg lærte i fysisk handel, særlig innen sport og fashion, tok jeg med meg over til netthandel, sier Zwarg til avisen.

Utviklet fra scratch

I motsetning til de fleste konkurrentene holder 24Nettbutikk til en god bit fra Oslo. Hovedkontoret ligger i Rørvik på kysten i Trøndelag med 4.000 innbyggere, Zwargs hjemsted.

Konkurrentene er typisk utenlandske plattformer som leverer tilnærmet hyllevare, som Shopify.

Konkurrentene våre baserer seg i hovedsak på amerikanske løsninger, sier Zwarg som samtidig peker på at også 24Nettbutikk skal være 'plug & play' slik at kunden kan konsentrere seg om produktutvikling og markedsføring.

Vår nettbutikk er lavterskel. Alt er rigget, så kundene trenger ikke gjøre annet enn å legge inn produktene sine. Ferdig i løsningen ligger design, logistikk, frakt og betaling.

Men det har ikke alltid vært en jevn reise for plattformsleverandøren. I 2018 bestemte Zwarg seg for å utvikle netthandelsplattformen på nytt.

Løsningen passer svært godt for små og mellomstore nettbutikker og med den nye versjonen sikter vi oss også mot de litt større butikkene. Kunder kommer, og kunder går. Vi onboarder flere titalls nye nettbutikker månedlig, sier han.

Fot i bakken

Han forteller at de samtidig tok en fot i bakken og gikk fra 28 til ni ansatte. Da kronekursen og kostnadsutviklingen gikk feil vei, bestemte de seg for å insource programvareutviklingen fra Polen og hjem til Rørvik.

De ansatte som ble igjen etter nedskaleringen har vært med lenge, og til høsten skal de begynne å ansette flere igjen.

Vi er den eneste aktøren i Norge som har utviklet en netthandelsplattform fra scratch to ganger. Med helt ny plattform er vi teknologisk konkurransedyktige. Vi har tettet noen hull som reduserer lekkasjen av kunder til andre plattformer, sier Zwarg.

Del artikkel: