ANNONSE

Norskproduserte lastesykler inntar hovedstaden: ”Nærmest perfekt”

Andreas Hætta, administrerende direktør i Fleet sammen med Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge. // Foto: Lucy Pesik/Wolt
I løpet av januar og februar 2024 introduserer Wolt Norge et splitter nytt pilotprosjekt.
Elisabeth Dahl Skjervheim

I løpet av de røffeste vintermånedene introduserer Wolt Norge et splitter nytt pilotprosjekt.

Fra januar og februar 2024 skal restaurantmat og dagligvarerer i Oslo bli levert med elektriske lastesykler fra norske CityQ. Lastesyklene blir et supplement til dagens Wolt-sykler og -biler.

ANNONSE

Vi har vært på jakt etter en mer bærekraftig måte å distribuere varer på. For oss er dette nærmest perfekt, både fordi det er miljøvennlig, men ikke minst for at budpartnerne får en langt mer fleksibel måte å komme seg rundt i byen på, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge og fortsetter:

Ekstra gøy er det jo at dette er en norskutviklet sykkel, og våre kolleger i de andre Wolt-landene har allerede vist sin interesse.

LES OGSÅ: Wolt med ny tjeneste: Nå skal de levere juletrær på døra

Lastesyklene er utstyrt med lasteboks på én kubikkmeter og piggdekk. Som sykler har de lov til å kjøre på både bilveier, fortau og sykkelveier, noe som letter fremkommeligheten.

Lastesyklene fra CityQ veier ikke mer enn 140 kilo med lastekassen montert, og har en rekkevidde på mer enn 100 kilometer - det er nok til å kjøre leveranser hele dagen. Toppfart er 25 km/t på batteri, og ettersom dette er en sykkel er det ikke behov for førerkort for å kjøre den, skriver Wolt Norge i en pressemelding.

Rykker ut på kort varsel

Morten Rynning, gründer og administrerende direktør i CityQ er ikke i tvil om at lastesyklene vil klare seg fint på det glatte vinterføret. Skulle det imidlertid oppstå problemer sørger Fleet Mobility Solutions, selskapet Wolt leaser syklene fra, for at syklene blir reparert og vedlikeholdt.

Vi forsto tidlig at for budpartnerne er driftssikkerhet på syklene helt essensielt. Dette er arbeidsverktøyet deres, og dersom noe ryker, får de ikke gjort jobben sin, sier Andreas Hætta, administrerende direktør i Fleet Mobility Solutions, og fortsetter:

Derfor står vi klare med teknikere som kan rykke ut på kort varsel og rette eventuelle feil. I tillegg har vi noen reservesykler tilgjengelig i tilfelle vi ikke kan rette feilen innen kort tid.

Rynning har store ambisjoner for de ferske lastesyklene i tiden fremover.

Om CityQ-syklene fungerer godt her i Oslo, er det ingenting som tilsier at de ikke skal bli suksess i Bergen, Reykjavik, Berlin eller Athen. Vi har allerede sett internasjonal interesse for lastesyklene, og gleder oss til å ta dem med ut i verden sammen med Wolt, sier han avslutningsvis.

LES OGSÅ: Slik skal Wolt og Deli de Luca redusere matsvinn

Del artikkel: