Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ny salgssmell for Nelly – som fortsetter å snu til profitt

Helena Karlinder-Östlundh, adm. dir. i Nelly // Foto: Nelly
Omstillingsarbeidet begynner å gi resultater.
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Nelly fortsetter å tape omsetning. Det ble klart etter at moteselskapet denne morgenen slapp tallene for første kvartal 2024.

Nettoomsetningen stoppet denne gangen på 222,2 millioner svenske kroner, en nedgang på 5,1 prosent sammenlignet med 234,2 millioner i fjor.

LES OGSÅ: Nellys emisjon overtegnet – fyller på med nye millioner: ”Fornøyde”

ANNONSE

Det er en lavere salgsnedgang enn tidligere kvartaler, samtidig som nettbutikken fortsetter å snu til profitt.

Nettoomsetningen falt sammenlignet med foregående år, men nedgangen var mindre enn alle kvartalene i 2023. Det er også verdt å merke seg at vi i løpet av første kvartal 2023 valgte å drive mer salg gjennom priskutt enn i tilsvarende kvartal i år, skriver administrerende direktør i netthandelselskapet, Helena Karlinder-Östlundh, i en kommentar.

Egne merker selger

Driftsresultatet for kvartalet er skrevet til 1,4 millioner kroner. Sammenlignet med fjorårets -33,7 millioner.

Også på bunnlinja ser vi en kraftig forbedring, da resultatet etter skatt på -34,8 millioner ble redusert til et tap på -1,9 millioner kroner.

I løpet av fjorårets første kvartal hadde vi startet vår omstillingsreise, men ikke sett effektene av den ennå, og sammenligningen med denne perioden viser nå en tydelig sunnere kjernevirksomhet med gode forutsetninger for å skape langsiktig lønnsomhet, sier Karlinder-Östlundh.

Nellys omstillingsarbeid begynner altså å gi avkastning. Samtidig har Nellys egne merker solgt bedre og returgraden har gått ned. Dette er også en del av den nye strategien.

Den mest sentrale delen av Nellys virksomhet er fortsatt sortimentet, og her kan vi med glede konstatere at de positive trendene som utkrystalliserte seg, spesielt i andre halvdel av 2023, holdt seg også gjennom første kvartal i år.

Vi tilbød et mer nøye utvalgt produktutvalg med betydelig færre varianter enn året før, samtidig som kvartalets bestselgere igjen oppnådde betydelig høyere kvantiteter enn tidligere, helt i tråd med vår strategi, sier Karlinder-Östlundh.

Del artikkel: