Tidligere i september delte H&M preliminære tall fra sitt tredje kvartal, som løper fra juni til august. Nettoomsetning ender som forutsett på 60 897 millioner svenske kroner, en økning på 6 prosent mot samme periode i fjor.
Det betyr at motegiganten i løpet av regnskapsårets første ni måneder, fra desember i fjor til august i år, øker omsetningen med totalt 8 prosent til 173 385 millioner svenske kroner. Dette tilsvarer drøye 170 milliarder kroner.
Lønnsomhet og lagereffektivitet har stått i fokus gjennom kvartalet hvilket har resultert i sterk kontantstrøm og god resultatutvikling. Vi tar ytterligere steg mot våre mål og skaper forutsetninger for lønnsom tilvekst over tid, kommenterer administrerende direktør Helena Helmersson.
Også driftsresultatet får i tredje kvartal en real opptur og øker med 58 prosent mot fjoråret til 4 739 millioner svenske kroner. Resultatet etter skatt økte til 3 319 millioner svenske kroner.
Driftsresultatet for regnskapsårets første ni måneder lyder 10 205 millioner, hvilket tilsvarer en driftsmargin på 5,9 prosent. Resultatet etter skatt ender på 7 147 millioner, hvilket er en økning på hele 61 prosent mot fjoråret. Det påpekes at de sammenlignbare tallene for tredje kvartal i fjor var berørt av engangskostnader i forbindelse med avviklingen av den russiske virksomheten.
Arbeidet med å skape forutsetninger for lønnsom tilvekst mot våre langsiktige mål går i riktig retning. Kostnads- og effektivitetsprogrammet pågår for fullt og fortsetter å gi effekt i de kommende kvartalene. Med et sterkt fokus på kundene, forbedret kontantstrøm og en økt varelagereffektivitet står vårt mål om å nå en driftsmargin på 10 prosent i løpet av 2024, fast, sier Helmersson.
Skal gjenåpne i Ukraina
Tredje kvartal fikk altså en opptur, mye takket være stor etterspørsel på sommerlige klær etter en kald vår, opplyser selskapet. Været fortsetter å påvirke salgstallene når høstsesongen er i gang – i september har nemlig det varme været i Europeiske markeder gjort at færre har tatt turen til H&M for å oppdatere høstgarderoben.
Motegiganten er imidlertid svært positiv til mulighetene som ligger i den kommende tiden.
Vi fortsetter våre investeringer innen blant annet teknologi, AI og forsyningskjeden som muliggjør en bedre fleksibilitet, raskere responstider og økt presisjon i vareinnkjøp, sier Helmersson, før hun fortsetter:
Vår butikkportefølje har nådd et nivå hvor vi ser færre stenginger i tiden fremover samtidig som nye butikker åpnes. Butikkene er en viktig del av merkevarebyggingen og vi øker investeringene i butikker for å kunne forhøye kundeopplevelsen ytterligere. Vi skaper også nye forutsetninger for tilvekst.
I september har H&M inntatt en av Kinas største markedsplasser, JD.com. Dessuten ser selskapet en positiv utvikling i Latin-Amerika hvor de første butikkene samt nettbutikk planlegges å åpne i Brasil i løpet av 2025. Kleskjeden gjør seg imidlertid også klar for et comeback i Ukraina.
Siden vi midlertidig stengte våre butikker i Ukraina i februar i fjor har vi vært i nær dialog med ulike aktører. Vi planlegger nå å gradvis gjenåpne de fleste av våre butikker i landet fra november 2023 og fremover, sier H&M-sjefen.