Friluftskjempen Outnorth har avsluttet nok et regnskapsår. Denne gangen for 2022. Og vi har med et milliardselskap å gjøre.
Nettoomsetningen økte denne gangen marginalt til 1,1 millarder svenske kroner, sammenlignet med 1,073 milliarder i 2021. Samtidig faller driftsresultatet realt til 2,1 millioner kroner, fra nærmere 60 millioner året før.
Nedgang i etterspørsel
Om vi tar en titt på resultatet etter finansielle poster, blir det enda mer dystert: -6,2 millioner kroner, mot et plussresultat på 55,6 millioner i 2021.
Krigen i Ukraina beskrives, litt overraskende, som en innledningsvis positiv faktor for deres salg.
Effektene av Covid-19 hadde stor påvirkning på selskapets virksomhet, men avtok i begynnelsen av 2022. I februar brøt krisen i Ukraina ut, hvilket påvirket salget i en positiv retning i løpet av årets første måneder. Markedet har i løpet av året (deretter, red.anm.) vært preget av en nedgang i etterspørselen der mange aktører har opplevd fallende salg og store lagerbeholdninger. Outnorth har imidlertid under perioden økt sitt salg og tatt markedsandeler.
Outnorth, med hovedkontor i Växjö, fikk nylig en ny administrerende direktør i form av Ville Kangasmuukko Nordström, som kom fra Bubbleroom i Borås.
LES OGSÅ: Han tar over stafettpinnen – skal ta Outnorth til neste nivå