ANNONSE

Så mange kvinner lokker XXL – "fantastiske resultater"

Emilie Friis, markedssjef i XXL Sverige // Foto: XXL
Søkte et bredere publikum.
Izabella Borowska

XXL har gjennomført en omfattende fornyelse av sin markedskommunikasjon, som en del av den overordnede «Reset and Rethink»-strategien selskapet har iverksatt for å snu den negative trenden som har preget deres resultater de siste årene.

Sportskjempens nye mediestrategi har som mål å styrke selskapets omnikanalnærvær og øke trafikken både på nett og i fysiske butikker.

Blant annet har man kuttet ut uadressert reklame, men også økt satsingen på digitale kampanjer – spesielt rettet mot kvinner.

Da vi begynte å gjennomføre digitale kampanjer i større grad, så vi resultater både når det gjelder merkevarekjennskap og salg, sier markedssjef i XXL Sverige, til svenske Market.

Men et annet mål har altså vært å tiltrekke seg flere kvinnelige kunder.

XXL har blitt oppfattet som veldig maskulint, både i kommunikasjon og utvalg. Men vi trenger å snakke med et bredere publikum. Derfor begynte vi å se mer etter hva en kvinnelig kunde ønsker seg, både til seg selv og til barna sine, sier Friis.

Ved relanseringen av medlemsklubben XXL Reward, satte man seg som mål å tiltrekke seg flere kvinnelige medlemmer.

I dag har klubben over fire millioner medlemmer i Norden, hvorav 40 prosent er kvinner.

Vi fikk fantastiske resultater blant kvinner, både når det gjelder oppmerksomhet og salg, sier Friis.

XXL sin nye strategi har som mål å langsiktig tiltrekke seg flere kunder til butikkene og nettbutikken ved å fokusere på digitale kanaler. Målet skal også være å styrke selskapets merkevare og tydelig vise bredden i sortimentet for å tiltrekke seg flere kunder og skape en sterkere tilknytning til selskapet.

Del artikkel: