ANNONSE

Så mange netthandlet i tredje kvartal – dette la de i handlekurven

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.
Foto: Klarna
Linn Adine Andersen

Stadig flere nordmenn handler på nett.

ANNONSE

I høst fortalte Boozts markedssjef, Alec Havéus, at deres single category buyers er blitt multi category buyers. Forbrukerne blir stadig flinkere, om man kan si det slik, til å handle på nett.

Desto flere ønsker dessuten å krysse av alle rutene på handlelista når de shopper på nett, aller helst på ett sted – med én betaling og én levering.

Dette bekreftes i dag når Klarna deler statistikk fra sin kvartalvise undersøkelse Shopping Pulse. Flere nordmenn handler på nett, og økningen er tydelig i alle kategorier. I tredje kvartal handlet tre av fire nordmenn månedlig på nett.

Årsaken til at stadig flere finner veien til netthandelen er imidlertid ikke bare at man kan finne så og si alt man trenger på nett – men det er ofte kroner å spare når man enkelt kan sammenligne priser.

Mønsteret er tydelig. Stadig flere nordmenn velger å legge deler av sin shopping til nettet, og de begrunner det med at de finner lavere priser (77 prosent) og at det er enklere å sammenligne priser enn i fysisk butikk (80 prosent). Det blir interessant å se om denne utviklingen mot smartere shopping vil fortsette inn i årets Black Week og julehandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Klær og sko på topp

Undersøkelsen viser at nordmenn netthandlet mer innenfor kategoriene skjønnhet og sport og fritid i tredje kvartal i år. Størst var økningen i kjøp av underholdning på nett i tredje kvartal, sammenlignet med i fjor.

I løpet av én måned i perioden handlet 45 prosent av utvalget i undersøkelsen klær og sko på nett. Dette er en økning på 18 prosent mot samme periode i fjor.

Dette netthandlet nordmenn månedlig i tredje kvartal 2023 (samme periode i fjor):

  • Klær og sko, 45 prosent (38 prosent)
  • Underholdning, 35 prosent (30 prosent)
  • Skjønnhet, 30 prosent (25 prosent)
  • Elektronikk, 27 prosent (24 prosent)
  • Sport og fritid, 24 prosent (20 prosent)
  • Farmasøytiske produkter, 21 prosent (18 prosent)
  • Barneprodukter, 17 prosent (12 prosent)
  • Dagligvarer, 16 prosent (12 prosent)
  • Bilprodukter, 16 prosent (12 prosent)
  • Smykker og accessoirer, 15 prosent (1 prosent)
  • Erotiske produkter, 13 prosent (10 prosent)
  • Hus og hage, 13 prosent (11 prosent)

Statistikken deles fra Klarnas kvartalvise undersøkelse Shopping Pulse. Denne oppdateringen fra tredje kvartal 2023 er gjennomført blant 16 370 respondenter fordelt på 16 land hvorav 1004 er norske forbrukere. 

Del artikkel: