Postnord Norge har allerede konstatert at pakkevolumene under Black Week stod i tråd med forventningene – og at det så nogenlunde likt ut som i fjor.
LES OGSÃ…: PostNord om rekorduka: "Tar markedsandeler"
Det som var annerledes i år var det høye volumet av pakker bestilt til pakkeautomater. Postnord opplevde godt over en tredobling av pakkevolumet til pakkeautomater i løpet av Black Week, sammenlignet med fjoråret.
Logistikkaktørens satsing på pakkeautomater er ikke ukjent, og siden oppstart av pilotprosjektet i 2021 har PostNord etablert 3000 pakkeautomater fordelt på 1100 lokasjoner i Norge.
Vi er utrolig stolt over at vi, siden vi startet prosjektet for litt over to år siden, allerede har mulighet til å vise til slike tall. Dette har vi jobbet hardt for. Vi har fått god hjelp av både kunder og forbrukere til å utvikle tjenesten, slik at den har blitt et viktig tilskudd til vårt produkttilbud, sier Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i Postnord Norge, i en pressemelding.
10 millioner pakker til automatene i 2025
Satsingen skal ha vært en stor investering for Postnord. Men, interessen fra forbrukerne er stor og derfor skal selskapet jobbe med å forbedre tilbudet ytterligere i tiden fremover.
De verdifulle innspillene vi mottar fra forbrukerne har vært avgjørende for å forbedre tjenestene våre ytterligere. Denne sommeren introduserte vi en ny funksjon basert på dette – et alternativ som gjør at pakken kun leveres til rom i mellomhøyde,
for dem som ønsker det. Det er til hjelp for dem som har utfordringer med å nå opp til de øverste lukene eller bøye seg ned til de lukene som er nærmest bakken, forteller Olsen.
I løpet av 2025 skal Postnord ha 5000 utplasserte automater rundt om i landet. Samtidig er det estimert at rundt 10 millioner pakker skal leveres til automatene samme år.
Fremover skal vi sette søkelys på å sette ut flere automater på nye steder, for å gi enda flere mottakere tilgang et leveringspunkt i nærheten av der de bor. I tillegg vil vi jobbe med å øke kapasiteten på de mest populære stedene, sier Johnsen.