Støvet har lagt seg etter Black Week. Mange var spesielt spente innen årets store shoppinghøytid, og selv om julehandelen fremdeles går sin gang kan vi trygt si at nordmenn, og verden øvrig, handler stort under Black Week og resten av november.
Globale rapporter melder om salgsøkninger på både 6 prosent og 10 prosent. I Norge meldes det også om økninger, blant annet fra Posten og Helthjem som aldri før har sett så store pakkevolumer som de gjorde under Black Week og Cyber Monday.
Nå forteller Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i Postnord Norge, at pakkevolumene de så fra netthandelen i november stod i tråd med forventningene deres – og at nivået er ganske likt som i fjor.
Interessant er det imidlertid at de norske nettbutikkene ser ut til å ha gjort det svært bra i konkurransen mot de utenlandske aktørene.
Vi har også registrert et skifte hvor norske netthandelsvolumer har en vekst, men utenlandske netthandelsvolumer har en nedgang som bryter med tidligere trender. Det spekuleres om svekket kronekurs kan være en årsakene til dette, sier Olsen til Netthandel.
"Netthandelen tar markedsandeler"
Bekreftet av en rekke e-handlere er det faktum at nordmenn i år viker fra impulsshoppingen. Forbrukerne tar gjennomtenkte valg, følger prisutviklingen til produkter de har sett seg ut og shopper på tilbud.
Tross dette holder netthandelen seg sterkt, mens butikkhandelen opplever en nedgang grunnet lavere varehandel. Det er opplagt at netthandelen tar markedsandeler fra butikkhandelen i tråd med trenden vi så før pandemien, forteller Olsen.
Et annet punkt som logistikkaktøren har merket seg er den økende graden av interesse for å bestille netthandelspakker til paekkeautomater.
Det som er spesielt i år mot i fjor, er den sterke veksten pakker levert til pakkeautomater som har triplet seg siden i fjor. Vi forventer at pakkeautomater kommer til å være førstevalget for leveringer av det som handles på nett, og vi er i fullgang med utrulling av et landsdekkende nettverk for pakkeautomater.
Vi har passert 3000 pakkebokser på 1100 lokasjoner, men antallet øker uke for uke. Vi vil ha utplassert 5000 pakkeautomater allerede i 2025 slik takten ligger nå, konstaterer Olsen.
Og med det legger Postnord Norge den svarte måneden bak seg og ruster terminalene for juleukene.
I denne førjulsperioden øker vi kapasiteten på våre terminaler. Det betyr at vi kan håndtere over 300 000 pakker i døgnet, bare i Oslo.