Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik velger du betalingsleverandør til din nettbutikk – dette bør du vite

Ola Åkesson, salgs- og markedssjef i Dintero. // Foto: Dintero
Med grundig research og de riktige spørsmålene kan du finne en løsning som vokser med din bedrift, sier Ola Åkesson.
Ola Åkesson

De færreste nettbutikkeiere vet hvilken betalingsleverandør de ønsker å samarbeide med fra dag én. Det kan være vanskelig å vite hva som vil lønne seg i det lange løp – og i en oppstartsfase prioriterer man kanskje prislappen på tjenesten fremfor å legge ned mye tid på å sammenligne de ulike aktørene i markedet. 

I denne guiden presenterer vi gode råd fra Ola Åkesson, Chief Revenue Officer hos det norske fintech-selskapet Dintero. 

Han forteller at det ikke finnes et fasitsvar på hva som er best for akkurat din bedrift – for det avhenger av dine behov. Men, det finnes spørsmål som er smarte å stille for å få et klarere bilde, forklarer han. 

Åkesson har en omfattende bakgrunn innen betaling, spesielt gjennom sin tid hos Klarna, hvor han jobbet tett med noen av Norges største retailere. Etter et par år i edtech-bransjen hos Attensi, er han nå tilbake som CRO i Dintero, et selskap som tilbyr fleksible løsninger innen betaling og lojalitet for nettbutikker og markedsplasser.

LES OGSÅ: Motegigantens nye nettbutikk gjør suksess – med Dintero i kassa

Før vi går i gang med guiden vil vi presentere litt statistikk. 

Visste du for eksempel at kun 9 prosent av norske nettbutikker har betalingsalternativer som høyeste prioriterte arbeidsområde? Samtidig oppgir 26 prosent at de prioriterer checkout-prosessen. Dette kommer frem i Epinovas rapport, Digital Handel 2024.

Og det maler kanskje også et bilde av nordmenns preferanser innen betaling. For som du vil lese senere i denne guiden, handler ikke betaling bare om betalingsalternativer. Stort sett setter norske forbrukere brukervennlighet som nummer én på lista over hva som er viktigst for at de skal gjennomføre et kjøp, og det er derfor viktig å se på hva som inngår i den totale pakke når du skal velge betalingsleverandør.

En nylig undersøkelse fra netthandelsplattformen Bigcommerce viser hvilke betalingsmetoder som er mest populære blant nordmenn. Den kan du lese mer om her. Som vi var inne på, handler det ikke nødvendigvis om hvilke betalingsalternativer du tilbyr, men om opplevelsen du tilbyr kunden i dét de skal gjennomføre et kjøp. 

Logg inn for å fortsette lesingen

Få tilgang til alt innhold - bli Netthandel Pluss medlem!

Del artikkel: