Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Snusgiganten mer enn dobles overskuddet – og styrer bort fra snusen

Gavin O'Dowd, administrerende direktør i Haypp Group // Foto: Haypp Group
"Ikke en del av vår langsiktige fremtid".
Jimmy Andersson

Snuskonsernet Haypp Group kan vise til sterke tall for årets første kvartal. Den svenske nettbutikkens nettoomsetning økte i perioden med 12 prosent, fra 781,3 til 887,5 millioner svenske kroner. Den organiske salgsveksten var på 13 prosent.

Det justerte driftsresultatet (EBITDA) økte også. Fra 30,7 millioner i fjor til 46,8 millioner kroner i årets første tre måneder, med en justert EBITDA-margin på 5,3 prosent.

LES OGSÅ: Ser lovende muligheter i Europa: Nå gjør snusgiganten sitt inntog i Tyskland

ANNONSE

Samtidig mer enn dobler driftsresultatet til 15,9 millioner kroner – fra 7,4 millioner kroner i fjor. Dette inkluderer en sammenligningsforstyrrende post på minus 4,8 millioner kroner.

Haypp Group startet 2024 stabilt der nikotinposer opprettholdt sitt momentum, med en volumøkning på 40 prosent sammenlignet med året før og en like sterk vekst på 41 prosent i 2023, mer enn en fordobling siden første kvartal 2022, sier administrerende direktør Gavin O'Dowd.

Det hvite snuset

Antallet bestillinger beløp seg til 1 196 000 i perioden, samtidig som Haypp økte antall aktive kunder fra omtrent nøyaktig en halv million til 548 000 i kvartalet.

Nikotinposer, også kalt den hvite snusen, stod for 58 prosent av salgsvolumet og fortsetter å øke som en del av konsernets volum med cirka 1 prosentpoeng per måned.

Snus har vært en vesentlig del av vår omsetning historisk sett, men strategisk sett er det ikke en del av vår langsiktige fremtid, sier O’Dowd.

For Haypp Group har kritiske unike salgsfaktorer som et bredt og hyppig oppdatert sortiment samt markedsføringsinvesteringer fra merkevareeiere for snus, blitt betydelig redusert i takt med at flere snusbrukere går over til nikotinposer.

Del artikkel: