I en pressemelding forteller overskuddsplattformen Tørn at de nå inngår et samarbeid med sourcing- og serviceselskapet Solar.
Vi har lenge hatt et målrettet fokus på miljø gjennom hele verdikjeden. Å bruke Tørn til å selge varer som av ulike grunner ikke blir solgt er et ledd i denne satsingen, sier Berit Brockstedt Olsen, bærekraftssjef i Solar.
Tørn ble lansert våren 2020 og har over 300 byggevarehus som selger overskuddsvarer via plattformen.
Siden den gang har Tørn fungert som en markedsplass hvor byggevarehus, distributører og produsenter kan selge overskuddsvarer. I oktober inngikk de også et samarbeid med Mestergruppens byggevarekjeder XL-Bygg og Byggtorget.
LES OGSÅ: Tørn vokser – får Mestergruppen med i markedsplassen
For Solar vil plattformen gjøre det enklere å selge returer, feilbestillinger, sesongvarer eller restlager som av ulike årsaker ikke blir solgt.
Da vi fikk kjennskap til Tørn ble vi straks interessert. I alle bransjer er det varer som av ulike grunner ikke blir solgt, slik er det dessverre også i vår. Disse usolgte varene inngår i aller høyeste grad i verdikjeden vår og er en utfordring vi virkelig ønsker å ta tak i, forteller Brockstedt Olsen.
Ifølge Brockstedt Olsen har Solar tidligere forsøkt å senke prisene på disse varene, som etterhvert har havnet bakerst på lageret, og til slutt til gjenvinning.
Solar er en betydelig aktør i bransjen. De jobber seriøst med bærekraft og har ambisjoner med samarbeidet vårt. Med deres høykvalitetsprodukter på plattformen vår blir tilbudet ut til kundene enda bredere og vi får reddet flere overskuddsvarer, sier grunnlegger av Tørn, Anja Bhatnagar.
LES OGSÅ: Markedsplass skal bekjempe svinn – med Schibsted og Oda-gründer på eiersiden