XXL står klare med en ikke fullt så positiv rapport som eierne hadde håpet på. Omsetningen sank med 10,2 prosent til 1 982 millioner kroner i årets tredje kvartal.
Driftsresultatet (ebitda) landet på 35 millioner kroner. Til sammenligning endte driftsresultatet på 187 millioner kroner i samme periode i fjor.
Vi er ikke fornøyde med resultatet for det tredje kvartalet, kommenterer Freddy Sobin, CEO i XXL, i en pressemelding.
Han forklarer nedgangen med at markedet for sportsvarer fremdeles er utfordrende. XXL dras også ned av for store lagre og tvinges til stadig flere marginpåvirkende salgskampanjer.
På sikt skal målet til sportskjeden være å åpne mellom to til tre butikker i året. Men på kort sikt handler det mer om å stenge ned butikker med svakt salg, som for eksempel i Østerrike hvor XXL trekker seg helt ut innen utgangen av året.
LES OGSÅ: XXL skal dominere igjen – og her er våpenet: "En ekte vinnerskalle"